Återställa wifi i Google Home

Har aldrig haft strul med inställningar i Google Home tidigare, men då har jag inte förrän idag fått problem pga nytt nätverk. Jag försöker hjälpa min svägerska som flyttat till ny lägenhet med nytt wifi. Hur jag än försöker nollställa är uppenbarligen hennes gamla nätverksinställningar kvar (misstänker att det är hennes Google-användarkonto som blockerar dessa?) och jag hittar inget bra sätt att "gå helt tillbaka till noll".

Felmeddelande blir "hittar inte samma wifi-nätverk" och hjälpen säger att jag i appen Google Home ska ha samma nätverk som jag befinner mig på. Enligt alla inställningar jag ser har jag dock samma nätverk, märkligt nog.

Jag har startat om router, avinstallerat Google Home-appen, tagit bort alla hem, etc, men ingen lycka. Är det någon som har någon idé om hur man tar sig vidare?

Här kanske?

1 gillning

Bra där. Trots mina misstankar om att det ligger på användaren fick jag inte för mig att just klicka på denna och hittade därmed inte denna meny. Nu är jag inte på platsen men får kika imorgon igen. Tror dock definitivt att du är något på spåren...!

Och det är inte denna du söker? :slightly_smiling_face:

Kanske det. Var hittar du denna sektion i Google Home-appen?

Trycker på Wi-Fi symbolen — :gear: Uppe i höger hörn

Hmm… Kan inte se att jag har denna? (Se skärmdump.)

Vad för router har du? Jag har Googles egna router nämligen, kanske är därför som du inte får upp det som allternativ?


1 gillning

Aha, det förklarar nog saken. Lägenheten har ComHem och deras router så därav syns nog inte denna, nej.

Jag har nu löst det hela. Problemet var tvådelat:

  • Nätverket hade jag tydligen redan lyckats nollställa men även varenda enhet hade lagrat det gamla nätverket och var tvungna att nollställas.
  • Dumt nog började jag testa igår på en Chromecast 1 som visserligen nollställdes men som uppenbarligen inte funkade/är paj. Fick inte igång just den idag heller.

Måste nog avsluta med att tycka Google själva har rätt dåliga supportsidor där det är förvirrande svårgooglat med samma namn på enheter som på appar (Google Home) samt att de har rätt dåliga översättningar av många delar (typ ”invänta klocka innan du fortsätter”).

Annars tackar jag er alla för hjälpen! Det ledde mig framåt i mitt eget felsökande.

1 gillning

Härligt att det löste sig! :blush::+1:t2:

1 gillning