Jag (miss)lyckades radera en hel konversation i Messenger.
Hur återställer man...?
Har googlat yes.
Hade det varit att jag istället klickat Arkivera så hade det inte varit svårt att fixa till det, förstår jag.
Jag har även hittat (och testat) hur man kan tanka hem data från Meta – dock har jag hittills endast lyckas locka ner Enstaka meddelande. (Provade med intervall från igår t o m idag och fick ner 1, från en annan konversation.)
Någon som vet hur man gör?
Jag har använt Messenger i många år men detta har aldrig hänt mig tidigare. Det slog mig nu hur lätt hänt det är att detta händer. Jag skulle radera (Återkalla, yes I know) en skickad skärmdump, fick såklart en kontrollfråga – som jag (på tok för) snabbt svarade ja på. Å vips, allt i den mångåriga tråden/konversationen var borta – för alltid, eller...?
Lite märkligt ändå kan tyckas, att det inte finns någon recover-möjlighet – om/när man är snabb, direkt upptäcker sitt misstag.
Det stod någonstans att man kan ta hjälp av med/motparten i konversationen, men vad jag förstår så handlar den "hjälpen" enbart om att hen då typ ska skicka skärmdump i retur – och det löser ju i princip ingenting.
"Att återställa en raderad konversation i Apple iMessage kan vara möjligt genom att använda några olika metoder beroende på om du har säkerhetskopierat din iPhone eller inte. Här är några steg du kan följa:
1. Återställ från iCloud-säkerhetskopia
Kontrollera din senaste säkerhetskopia: Gå till Inställningar > Ditt namn > iCloud > Hantera lagring > Säkerhetskopior för att se när den senaste säkerhetskopian gjordes.
Återställ din iPhone:
Gå till Inställningar > Allmänt > Återställ > Radera allt innehåll och inställningar.
Följ anvisningarna tills du når Appar och data-skärmen.
Återställ från iCloud-säkerhetskopia:
Välj Återställ från iCloud-säkerhetskopia och logga in på iCloud med ditt Apple-ID.
Välj den senaste säkerhetskopian som innehåller dina meddelanden.
2. Återställ från iTunes/Finder-säkerhetskopia
Anslut din iPhone till datorn där du har säkerhetskopierat den.
Öppna iTunes eller Finder:
För macOS Catalina och senare, öppna Finder. För äldre macOS eller Windows, öppna iTunes.
Välj din iPhone när den visas i iTunes/Finder.
Återställ säkerhetskopia:
Klicka på Återställ säkerhetskopia i iTunes/Finder.
Välj den senaste säkerhetskopian som innehåller dina meddelanden och klicka på Återställ.
3. Använda Tredjepartsprogram
Om du inte har en säkerhetskopia kan du försöka använda tredjepartsprogram för att återställa raderade meddelanden. Några populära verktyg är:
Dr.Fone
iMobie PhoneRescue
Tenorshare UltData
4. Kontakta Apple Support
Om inget av ovanstående fungerar kan du kontakta Apple Support för ytterligare hjälp. De kan ha fler resurser eller metoder för att återställa dina meddelanden.
Viktigt att notera:
Återställning från en säkerhetskopia kommer att radera data som har lagts till efter att säkerhetskopian skapades.
Det är alltid bra att regelbundet säkerhetskopiera din iPhone för att undvika förlust av viktiga data i framtiden."
Jag misstänker dock att "Apple iMessage" inte är samma sak som Messenger.
Att iMessage-meddelanden är de som blir blåa (istället för gröna) när man använder Meddelanden-appen.
"Återställning av en raderad konversation på Facebook Messenger kan vara svårt eftersom Facebook inte erbjuder en inbyggd funktion för att återställa raderade meddelanden. Men här är några metoder du kan prova:
1. Kontrollera Arkiverade Meddelanden
Det kan vara möjligt att du inte har raderat konversationen utan istället arkiverat den. Så här kontrollerar du arkiverade meddelanden:
Öppna Facebook Messenger-appen eller Messenger på webben.
Klicka på din profilbild i övre vänstra hörnet för att öppna inställningar.
Välj Arkiverade chattar eller Arkiverade meddelanden.
Sök efter konversationen där. Om du hittar den kan du avarkivera den genom att skicka ett meddelande i konversationen.
2. Kontrollera Facebook-e-postaviseringar
Om du har e-postaviseringar aktiverade för Facebook-meddelanden kan vissa delar av konversationen finnas i din e-postinkorg.
3. Använd en kopia av dina Facebook-data
Du kan ladda ner en kopia av dina Facebook-data, vilket kan inkludera meddelanden. Så här gör du:
Logga in på Facebook på din dator.
Klicka på pilen nedåt i övre högra hörnet och välj Inställningar och sekretess > Inställningar.
Klicka på Dina Facebook-information i vänstra kolumnen.
Välj Ladda ner din information.
Markera Meddelanden och avmarkera allt annat om du bara vill ha dina meddelanden.
Välj tidsperiod, format och mediakvalitet, och klicka sedan på Skapa fil.
Vänta tills filen är klar och ladda sedan ner den. Konversationen kan finnas i denna fil.
4. Kontakta personen du chattade med
Den andra personen i konversationen kan fortfarande ha meddelandena. Be dem att ta en skärmdump eller kopiera och skicka meddelandena tillbaka till dig.
5. Använd Tredjepartsprogram (med försiktighet)
Det finns tredjepartsprogram och tjänster som påstår sig kunna återställa raderade meddelanden från Facebook Messenger. Dessa kan vara riskabla och potentiellt osäkra, så använd dem med försiktighet. Facebook rekommenderar inte användning av sådana tjänster.
Viktigt att notera:
När en konversation är raderad är den oftast permanent borttagen och kan inte återställas direkt från Facebooks servrar.
Regelbunden säkerhetskopiering och arkivering av viktiga meddelanden kan förebygga förlust av viktig information i framtiden.
Hoppas detta hjälper dig att återställa dina raderade meddelanden på Facebook Messenger!"
Jag testade härförleden även alternativ #3 men inte heller det löser biffen.
Den data man får efter beställningen till Meta innehåller mycket, men ej raderade trådar.
Helkört då, vad jag kan förstå.
Å i så fall en numera mkt ovanlig process, för ett så enkelt och på sekunden utfört handhavandefel. I typ alla (?) andra sammanhang så har man ju möjlighet att rätta till ett oj-jag-råkade-felaktigt-radera under åtminstone en tid efteråt. Jmf Raderade foton i en iPhone.
Tanke nu... Det torde väl inte heller vara möjligt att rädda detta via TimeMachine-kopia (Messenger-appen installerad även på husets iMac)? Eller för den delen om jag hade haft en färsk kopia av iPhonen.