Arlanda inför pristak på mat efter säkerhetskontrollen

Från sajten:
image

Arlanda har infört ett pristak för mat och dryck efter säkerhetskontrollen. Restauranger och caféer får nu i regel inte ta mer än cirka tio procent högre priser än motsvarande utbud i exempelvis Stockholms city. Anledningen till detta är den kritik som uppstod efter uppmärksammade exempel på mycket höga priser, bland annat en räkmacka och öl för över 400 kronor. Flygplatsen har samtidigt breddat utbudet för att ge resenärer fler alternativ i olika prisklasser.

Enligt Arlanda har förändringen lett till nöjdare kunder, samtidigt som man menar att något högre priser fortfarande behövs eftersom verksamheten bakom säkerhetskontrollen är dyrare att driva.

SVT

Det låter bra. Det ska ju inte kännas som att man är l Schweiz innan man lämnat landet. :joy:

Mig veterligen kostar det mycket mer än +10% i Arlanda. Enorm säkerhetsapparat där varje enskild tomat etc måste röntgas och tas in via speciella säkerhetsslussar, vilket kräver dyr logistik och transport. Och personalen i restaurangen behöver genomgå SÄPO-kontroll etc, dvs dyr och lång rekryteringsprocess

Detta kommer bara leda till tråkig standardiseringm typ pre-fabricerade mackor och wraps

Detta kommer också leda till att stora franchisekedjor tar över som har stordriftsfördelar, typ Espresso House

Själv har jag alltid bara tagit en korv med bröd efter säkerhetskontrollen, har varit hur billigt som helst

Man får ju ta med egna mackor, om man orkar bre dem hemma.

Efter säkerhetskontrollen? Tror inte det.

Varför skulle man inte få det? Är ju vätskor som stoppas.

Jag hade föe mig att man inte fick ha ätbart heller. Men det kanske är fel.

Lugnt, det är ett jättevanligt missförstånd. En vanlig ostmacka är inga problem att ta med genom säkerhetskontrollen.

1 gillning