Är trådlös laddning skadligare för batteriet?

Kamrater.

Jag har funderat. När jag laddar min telefon på qi laddare så blir den varm. Den kan bli aningen svalare om man laddar på Samsungs qi laddare för de har en lite fläkt bakom. Men hur som så blir den märkbart varm.

När jag snabbsladd laddar luren blir den inte ens i närheten lika varm.

Vad tar mest skada?. Inom Elbils världen så brukar man ju säga att batterien tar skada om de inte får tillräckligt med kylning. Lär väl gälla här också?

Menar du att ”slö” laddning typ 8 amp skulle skada batteriet i en elbil?

För att återgå till din fråga. Min ”gubbgissning” är att värme alltid skadar ett batteri🤷🏻‍♂️

Värme skadar. Hur mycket? Förmodligen väldigt lite och lär inte märkas under den tid man har en telefon. Så ladda som du vill och kan. :slight_smile:

1 gillning

Skrev fel…menade tillräckligt med kylning. ändrat det nu.

mjo… men om man tex säljer den sedan så är det onödigt att haftsönder batteriet så nya ägaren måate köpa nytt direkt…

Såklart. Jag brukar ge mina till bättre behövande och ser då till om möjligt att batteriet är i bra skick. Sällan dock jag laddar trådlöst då det går så segt, och blir varmt.

Varmt kan nog vara skadligt, men inte ljummet. En del elbilar har förvärmning av batterierna för att dom inte ska var kalla när dom kommer fram till laddaren för att kunna laddas optimalt.

Mina trådlösa laddare blir ljumna (inga fläktar), laddar med max 5 watt. Äldsta telefonen är en iPhone XS med över 600 cykler och ligger på 89% batterihälsa efter tre år, det får väl anses vara godkänt.

Snabbladdning är väl nåt man ska undvika. Trådlös laddning i sig är inte skadligt, bara ineffektivt, det blir lite förlust i överföringen.

Jag har altid får lära mig att värme är skadligt för batterier. Till och mer viktigt att hålla koll på än alla dessa ändlösa diskussioner om 20-80% regler vid laddning. Sedan är väl frågan vad man har för tidsperiod på användningen? Har man telefonerna ca 2 år behöver man väl inte bry sig jättemycket, men vill man att telefonen ska hålla 3 eller mer då är det nog klokt att inte köra med laddare(oavsett vilken) som gör telefonen för varm.

Har en liten spaning när det gäller iPhone och det är att många sett sämre battterihälsa och tror lite att det har att göra med att man laddar med Qi.
Men bara en spaning. :man_shrugging:

absolut. Men jag vill ju batteriet ska hålla för nästa person också.

Klimatsmart and all that crap :man_shrugging:

Lite som elbil batteri. Försöker vara försiktig med dem så batteriet håller hela bilena livslängd.

2 gillningar

Då är jag ganska övertygad om att man ska undvika laddare som gör telefonen allt för varm.

2 gillningar

Då bestämmer vi det :+1:

2 gillningar

Stämmer inte för mig. Laddar trådlöst varje natt i tre år och har nu 80% hälsa.

1 gillning

Vet faktiskt inte om värmen är skadlig. Glömde stänga av kartan en gång och efter en stund så kändes det som det brann i fickan. Så bara luren kan ju bli varm om den får jobba på lite.

Det är också skadligt för batteriet, likt att ha den i solen.

3 gillningar

Det är inte batteriet som blir varmt det är all energi som försvinner ut.

2 gillningar

Självklart är värme dåligt för batteri. Därför är det bäst att använda typ Ikeas 5W laddade för 49 spänn. En viktigare fråga är om det är värt besväret. Är man en teknikfantast och byter telefon varje år tycker jag det är irrelevant om batterihälsan är 95% eller 91% efter 12 månader.

3 gillningar

mjo…men hela enheten blir ju varm…

kanske skulle varit 90 om du inte?

men någon taröver din gamla telefon… Och eftersom vi också är rädda om miljön så vill man självklart inte förstöra batteriet i onödan