Är jag ensam om att undra vissa saker?

Jag tänkte att det här kan bli en sådan här tråd där man kan ställa frågor som man har tänkt på många gånger men varit för lat för att Googla på eller kolla med ChatGPT. För att få igång det hela så har jag faktiskt en fråga som jag aldrig har sökt upp eller kollat närmare på men som jag har funderat på ett par gånger så håll i er nu.

Frågan är kanske inte helt rumsren men det är verkligen fruktansvärt att släppa en prutt när man duschar. Det luktar död och förintelse på ett sätt som inte går att beskriva jämfört med om man inte duschar. Jag bara gissar att det beror på vattenångan från värmen gör att det händer nått skit men jag vägrar Googla.

Så nu har jag satt ribban för den här tråden. Någon mer som har gjort samma observation som jag eller är jag ensam i världen och borde göra en doktorsavhandling på det hela?

1 gillning

Pruttar ofta i duschen men har inte noterat att det skulle vara mindre frisk luft som kom ut i detta sammanhang. :joy:

Inte? Du kanske inte duschar så varmt?

Jag hänger på och tror detta är en fråga som jag killgissar att om folk är ärliga så blir det 50% i utfall på ja.

Kissar du i duschen?

Ja! Men först efter att min fru för typ 3 år sedan sa att hon alltid gjorde det. Fan avlopp som avlopp sa hon så då tänkte jag att det är ju rätt logiskt egentligen.

1 gillning

Ja det är ju ändå du som ska ligga där. :joy:

1 gillning

Jag känner att du någonstans här undvek att svara på din egna fråga! Haha!

1 gillning

Undvika och utelämna är inte samma sak.

Jag gör som du, måste kolla med frugan hur hon gör men där kanske jag undviker att rapportera svaret. :joy:

1 gillning

Kan det vara något med värmen i duschen?

You tell me! :joy:

1 gillning

Claude svarade glatt.

Ja, faktiskt — och det finns riktig kemi bakom det.

Det som luktar i en fis är framför allt svavelföreningar som svavelväte, metantiol och dimetylsulfid. De är flyktiga, och hur mycket vi uppfattar av dem beror på både luften och näsan.

I duschen samverkar flera saker:

Värmen gör molekylerna mer flyktiga, så de lyfter och sprider sig lättare istället för att stanna nere vid golvet. Fuktig luft hjälper också luktsinnet — luktreceptorerna sitter i ett fuktigt slemskikt, och doftmolekyler löser sig och fastnar bättre när luften redan är mättad med vattenånga. Ovanpå det är duschen ett litet, dåligt ventilerat utrymme, så istället för att spädas ut i ett rum koncentreras allt i en liten volym runt dig.

Så kombinationen varmt, fuktigt och instängt är ungefär den perfekta stormen för att förstärka en fis. Samma princip som att blommor och kaffe doftar starkare i varm, fuktig luft — bara betydligt mindre trevligt.

2 gillningar

Aldrig märkt det, men så kissar jag inte i duschen heller. :sweat_smile:

Nej nej nej! Här är alla Google och gpt-sökningar förbjudna! Vi kör bara på tjej och killgissningar!

2 gillningar

Faktum är att jag duschar så pass varmt att dörr foderna spricker. Ökar successivt värmen för att blodcirkulera på ryggen. Brukar närma mig 50 grader tills slut. Frugan undrar om jag skållat ryggen då jag blir skapligt röd.

Normalt när man fiser så har man byxor på sig som filtrerar bort mycket av lukten.

Fukten i luften binder också avföringspartiklarna och gör att de binder sig lättare i värmen.

Liknande företeelse när man är i sängen å fiser så luktar det generellt mer än om man släpper en jävel på tunnelbanan.

1 gillning

Har du en fil kand i gas konvektion? :joy::joy:

Det krävs inte en kandidat för att förstå hur ämnen ändrar karaktär i fukt och värme.

1 gillning

Har alltid undrat varför sträcken vid ett övergångsställe är målat som det är. När de satte den standarden hur tänkte de med storleken på sträcker och mellanrummen.

1 gillning

1 gillning

4 gillningar