Är denna Ubiquiti Unifi USG Security Gateway prisvärd/bra?

Brandvägg: Denna…

Men framför allt, kommer den att fungera bra ihop med Appels Airport
(tornmodellen) ?

Absolut, kanske börjar bli till åren om du skall använda de mer avancerade brandväggsfunktionerna. Har du under en uppkoppling på under 250Mbit så är det lugnt.
Du behöver unifi installerat på en dator/raspberry eller en cloudkey för att kontrollera den.

Riktigt bra brandvägg MEN om du inte är redo att ha fler Unifi-prylar så är det overkill eftersom du behöver en separat controller-mjukvara

Ok, tack för svaren… låter som en overkill för mig. Har bara mina Macar och Air Port just nu.

Vadå fungerar den inte med 1000?

Har bara kört med Ubiquiti’s edge varianter, men är extremt nöjd med kvaliteten på de saker jag testat!
Väldigt välgjorda och prisvärda.

1 gillning

Om man enablar alla features så orkar den inte routa 1 Gbps. Det är en viktig sak som många missar när de kollar på routers. Bara för att wanporten och lanportarna är på 1Gbps så betyder det inte att routern klarar att routa det. Alltså att hastigheten mellan wan och lan är lägre än 1Gbps.

Handlar det om att den har någon typ av shared bandbredd?
Jag tror att min (edge router) låter var port som är 1000/1000 använda det fullt ut inom lokala nätverket.

Här finns mer matnyttigt om säkerhetsfunktionerna som ökar cpu-användningen och därmet drar ner på throughput.

1 gillning

Ja, det kan man på sätt och vis kalla det för. Det handlar om att processorn i routern inte orkar behandla trafiken mellan Wan och Lan över en viss hastighet. Mellan lan portarna på en routern är en annan sak. Det är som vilken switch som helst.
Det brukar kallas för ThroughPut på routerspecarna. I vissa fall kan den variera.
Som exempel kan vi ta Ubiquiti USG. Om man bara använder den som router så klarar den 1Gbps men slår man på de mer avancerade säkerhetsfunktionerna så går ThroughPut ner när cpu-användningen går uipp.

Aaah, jag förstår, tror jag även missförstod vad det var du sa i det ursprungliga meddelandet, hehe.
Jag har själv bara 100/100, så min router är nästan overkill för WAN oavsett :’(

Men guuuh vad den är bra (och linux, yay)! :slight_smile:

Yep, Ubiquiti gör fina grejer. Har byggt några trådlösa länkar med deras AirMax-enheter. Superstabilt blir det.