Aqara Smart Video Doorbell G4 – en ringklocka som ingen annan

Från sajten:
image

Aqara har släppt sin nya smarta ringklocka som är den första med stöd för HomeKit som drivs med batterier så vi slipper kontakta en elektriker eller koppla på ström själva.

Kameran har stöd för bland annat intern lagring så du slipper dyra abonnemangskostnader men allt är tyvärr inte så perfekt som vi kanske önskat. Vi har använt Aqara Smart Video Doorbell G4 ett tag nu och är redo att berätta vad vi tycker om den i videon nedan.

 

Recension: Aqara Smart Video Doorbell G4

Fördelar

  • Batteridriven
  • Stöd för Homekit
  • Lokal lagring i chime
  • Många inställningsmöjligheter

Nackdelar

  • Adapter saknas till chime
  • Endast 1080p upplösning
  • Svårplacerad chime
  • Låg IP-klassificering

Detaljer

Ringklockan

  • Videoupplösning: 1080p
  • Videoupplösning: 1080p
  • Visningsvinkel: 162° (diagonal)
  • PIR: upptäckningsvinkel horisontell 120°, vertikal 80°
  • Trådlösa protokoll: Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n 2,4 GHz
  • Batteri: 6 * LR6 AA alkaliskt batteri (utbytbara)
  • Driftstemperatur: -18°C ~ 50°C (-0.4°F ~ 122°F)
  • Drifthumiditet: 0 ~ 95% RH, ingen kondensation
  • Vikt: 163 gram (utan batterier)

Chime

  • Högtalareffekt: 2 W
  • Trådlösa protokoll: Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n 2,4 GHz + WPA3
  • Ingång: USB-C-port
  • Ingångseffekt: 5 V⎓1 A
  • Total effektförbrukning: 5 W
  • Lokal lagring: Stöder upp till 512 GB micro SD-kort, lokal lagring
  • Driftstemperatur: 0°C ~ 40°C (32°F ~ 104°F)
  • Drifthumiditet: 0 ~ 95% RH, ingen kondensation
  • Video: Codec H.264 Bildfrekvens 1080p@20fps/720p@20fps/360p@20fps (inställbar)
  • Ljud: Ljud AAC-kodning, tvåvägsljud
  • Vikt: 68 gram

Sammanfattning

Den första batteridrivna HomeKit-ringklockan ger oss både bra bild och en välljudande chime. Vi får många inställningsmöjligheter i Aqara-appen. Prislappen på 1499kr måste vi ändå säga ligger i bra nivå med tanke på allt man får, bara en sådan sak att vi kan låta som en robot och slipper avslöja vår egna röst gör det ju värt ett köp. Men mycket vill alltid ha mer, och lite högre upplösning i Aqara-appen hade man inte tackat nej till, även om HomeKit endast ger oss 1080p samt att IP-klassificeringen borde vara högre på en sådan här produkt.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

Man MÅSTE ha chime inkopplad (även om man vill att det ska plinga på ens HomePods)?

Yes!

1 gillning

Har haft G4:an ett par veckor nu och är på det stora hela nöjd med den.
Saknar möjligheten att få in denna i Xiaomi Home istället, men det går ju att leva med såklart.
Snabb respons i chime och notiser vid tryck på klockan och den fyller helt klart sitt syfte.
Hoppas den överlever ev. regnskurar framöver, men det återstår att se.
Är nyfiken på vad som skiljer denna från Xiaomi Smart Doorbell 3 (förutom HomeKit-kompabilitet).

1 gillning

Att huvudet kapas bör ju vara en större nackdel än vad tester säger.
Man förlorar ju anledningen lite till att ha kamera om man inte ser vem som ringer på :stuck_out_tongue:

Har du sätt videon? Ger en förklaring även på det :wink:

Kanske snabbspolade lite :sweat_smile:. Får kolla igen

1 gillning

The Big Bang Theory Sheldon GIF by LittleOmig

1 gillning

Men ringklockan måste sätta orimligt högt upp för att få med huvudet på en normallång person?

Nja, inte orimligt högt… Men högra en vanlig ringklocka.

Du ser ju vad som kapas i min video, och den sitter ju precis över min vanlig klocka.

Någon mer som testat denna och kan komma med en recension?
Läst lite på nätet att den bör sättas på 150cm höjd, det är 40cm högre än vår nuvarande klocka, som det är ett fult hål bakom. Hade gärna kunna sätta dörrklockan på samma höjd som nuvarande

Det låter ju helt tokigt om det stämmer.

Japp, du ser ju i min video hur dåligt det tyvärr blir när den sitter i vanlig höjd..

1 gillning

Fler intryck att dela med dig av nu när du haft den ett tag?

Velar mellan denna och Eufy 2k (den stödjer dock inte homekit)

Det gör att jag är väldigt skeptisk till den. Lutar åt en Eufy istället. Trots att man går miste om homekit-kopplingen

Jag har testat Eufy S330 för ett år sen, upplevde den som seg. Tog lite för lång tid från tryck till signal. Kan dock vara bättre nu pga bättre mjukvara.

1 gillning

Du kan inte hitta en begagnad Homebase som stödjer HomeKit/HKSV? Har för mig man ser dom ute lite f och då

Har Eufy haft stöd för det?

Förlåt! Bra att ha koll på vilken tråd man är i. Ringklockan går inte med den gatewayen det är kamerorna

1 gillning

Ringklockan är möjlig få in i homekit via tredjepart som homebridge/HA/scrypted.