Aqara lanserar nu Dual Relay Module T2

Från sajten:
image

Gör hemmet lite smartare med nya Dual Relay Module T2 från Aqara. Med detta relä går det att automatisera produkter som det kanske inte tänks på i första taget.

Kinesiska Aqara lanserar nu sin senaste produkt, Aqara Dual Relay Module T2 som hjälper till att automatisera elektriska saker i hemmet. Reläet har en kompakt design som passar in i kopplingsdosan och med sina två kanaler kan den användas till att styra en del olika motoriserade produkter. Exempel på dessa kan vara belysning, garageportar, solskydd, värmpannor och element.

Den fungerar även med torrkontakter vilket innebär att en mängd olika icke-smarta produkter nu kan integreras i det smarta hemmet. Med sitt Interlock Mode kan den säkert kontrollera tvåvägsmotorer för exempelvis motoriserade solskydd. Det finns också stöd för pulsläge samt av/på vilket öppnar upp för fler möjligheter.

Aqara Dual Relay Module T2 använder Zigbee 3.0 och stöd finns för Matter via hubben. Stöd finns för Apple Home, Amazon Alexa och Google Home. Lite extra grädde på moset är att det också går att mäta strömförbrukning via enheten.

Rekommenderat pris ser ut att hamna kring 429 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan.

Källa: Pressmeddelande

Trevligt! Men jag har ingen Zigbee hub idag och slipper gärna ha en så jag hoppas att Plejd får ur sig en tvåkanals motorstyrning snart. Borde väl inte vara så svårt tycker man.

Är nog ändå viktigt att poängtera att Plejd och andra smarta hem-lösningar inte riktigt kan jämföras rakt av. Plejd funkar säkerligen jättebra för majoriteten av de som söker en enkel lösning men faller i min mening kort när det kommer till integration/kompabilitet och anpassningsbarhet.

Zigbee, Z-wave, Thread eller andra protokoll möjliggör t ex för en uppsjö enheter från olika tillverkare att tillhöra samma installation och kommunicera och interagera med varandra.

Möjligheterna är nästintill obegränsade och tillsammans med mjukvara med öppen källkod som t ex Home Assistant kan man skapa integrationer och lösningar som helt enkelt inte är möjligt med en privat aktör som för en tid sedan inte ens hade stöd för integration med Google Home eller Apple HomeKit.

Aqaras nya relä är ett riktigt bra tillskott med många intressanta funktioner varav några nämns i artikeln. En funktion som det inte pratas om tillräckligt i min mening är den fantastiska möjligheten att inaktivera den strömbrytande funktionen i reläet så att man har möjlighet att se till att ens smarta lampor inte blir strömlösa (läs dumma).

Bara min åsikt, men tyckte det var värt att nämna så att äpplen inte jämförs med päron.