Aqara Hub M3 stöder både Thread och Matter

Från sajten:
image

Att Aqara kommer att visa upp nyheter på CES 2024 är känt sedan tidigare. En av produkterna som ska visas upp kommer att vara deras nya hub, Aqara Hub M3

Kinesiska företaget Aqara kommer inom kort att officiellt presentera sin nya hub, Aqara Hub M3. Nu har det dykt upp bilder på produkten tillsammans med en del specifikationer. Nu får deras hub för första gången stöd för Thread vilket innebär att deras egna Thread-produkter nu kan styras via Aqara Home vilket inte varit fallet tidigare.

Den nya hubben har stöd för Zigbee, Bluetooth, Thread samt Matter och utöver detta kan den agera som en Thread Border Router också. Lite extra grädde på moset är att den även är en Matter Controller vilket innebär att den kan styra tredjepartsprodukter som har stöd för Matter.

Aqara Hub M3 kommer att fungera med Apple Home, Google Home, Amazon Alexa samt Samsung SmartThings. Troligtvis får vi också se en uppdatering av appen Aqara Home så att de nya produkterna kan kontrolleras.

Är ni pepp på denna?

Källa: HomeKits

Jag gillar idén som Aqara haft med de tidigare hubbarna, att hubben är inbyggd i en enhet som också gör något, t.ex. kamerahubben eller den med högtalare. Den här verkar "bara" vara en hubb, även om den säkert är bra. Jag står i valet för att skaffa lite grejer till en stuga men jag kommer nog satsa på kamerahubben G3.