AppleTV+ har börjat med påtvingad reklam

Nyss tryckte jag igång ett nytt avsnitt av Silo. Efter TV+ loggan kom det lite oväntat scener från inuti flygplan vilket gjorde att jag fick för mig att jag kanske inte alls startat Silo, så jag avslutade och startade om. Samma igen, men denna gången fortsatte jag för att se vad som egentligen står på. Det visade sig vara reklam för annan film.

Detta är inte alls min grej. Ska det fortsätta så, kommer jag att avsluta abbet.

2 gillningar

Uselt är det, har skrivits om det i någon annan tråd här i bubblan.

Detta började dom med för några veckor sedan.
Reklam för deras andra serier och filmer.
Går att hoppa över men irriterande ändå.
Man vill ju bara trycka igång det man kollar utan att först behöva skippa reklamen.
Jag får det på allt jag ser på TV+ och jag tittar på en hel del av deras utbud.

1 gillning

Har helt missat detta. Första gången för mig. Men… då vet jag.

Riktigt illa Apple.
För övrigt anser jag att Silo bör ses av alla.

2 gillningar

Tråkigt.

1 gillning

Inte haft plus på ett tag. Låter riktigt uselt.

Samma med reklam i App Store. Apple ska inte vara där och gegga ner varumärket med sånt här trams.

1 gillning

I min mening det inte reklam utan endast visning av andra produktioner på AppleTV+ Tycker inte det är så stor grej nu när man vant sig. Har ju alltid varit så på linjär TV. Det är ju en annan sak med reklam för produkter

2 gillningar

Betalar jag för en tjänst vill jag inte se reklam. Inte ens för annat material.

7 gillningar

Säg det till Filmstaden. Betalar dyrt för att få gå på bio och får stå ut med både reklam och trailers för andra filmer.

4 gillningar

Sen är ju frågan var man drar gränsen för tjänst. Jag betalar till Telenor varje månad för att se linjär TV där innehållet nästan är dubbelt så långt pga all reklam.

Dyraste abonnemangen är alla sportpaket och ändå får man reklam från olika bettingbolag under och mellan matcherna.

3 gillningar

Betalar även för Dagens Nyheter och både papperstidningen och webben är fullsmockad med reklam. Ibland får man till och med en hel bilaga med tidningen som är reklam.

1 gillning

Trodde du sagt upp DN?

Flera gånger om året.

Hatar det. Som med vhs. Man var tvunget att spola förbi eoner av reklam innan man kunde se på sin tyska naturfilm.

2 gillningar

Det är precis det jag menar det är ju ingen ny företeelse. En VHS kostade ju typ 35 kronor att hyra och var var redan då tvungen att spola förbi detta om man inte ville se det. Till och med tvungen att gå fram till spelaren i början och spela framåt och sen lyckas stanna i rätt tid.

Det är intressant hur relationen mellan tv/film och reklam/promos ser ut, det är verkligen en del av det förväntade 'språket'. Även på public service görs det ju reklam för andra program hela tiden (och numera även kommersiella budskap i still med 'programmet presenteras av...'). Jag och många av oss minns hur det var viktigt att komma i tid till bion för att se reklamen. Kommersiella tv-kanaler har alltid bombarderat oss med reklam, fast vi betalat rejäla pengar för att köpa parabol-antennen eller kabel-tv:n.

Känns som om det funnits en liten kort period av reklamfria streamingtjänster men även dom är på väg bort där dom flesta erbjuder billigare abonnemang med reklam. Vi kör numera Hulu med reklam och när vi hoppar på Netflix igen blir det säkert med reklam, jag tycker helt enkelt inte det är värt 50kr extra i månaden för att slippa den.

Dessutom finns det ju fortfarande en popkulturell aspect med reklamfilm. Den kanske inte är så stark som när Robert Gustafsson snackade om 'fulöl' men vi refererar ju fortfarande till slogan eller skämt från reklamfilmer rätt ofta.

1 gillning

Vi är alla olika. Jag har aldrig gillat TV reklam.
När streaming kom var det en ny härlig värld.
Betalade för det man ville se utan reklam.
Jag skulle önska att det fanns ett alternativ på Instagram för att slippa reklam. Skulle lätt betala 50:-/mån för det. En fantastisk tjänst som tyvärr kluddas ner med alldeles för mycket reklam och gör upplevelsen mycket sämre.

3 gillningar

Håller med 100%. Kan jag betala för att slippa reklam så gör jag mer än gärna det, som Youtube Premium t.ex., fantastiskt skönt.

2 gillningar