Även om den är avstängd och inte i viloläge? Annars fungerar det precis som vilken annan dator som helst. Och man behöver trycka på power-knappen för att starta den.
Ja men det beror väl helt enkelt på att touchid-knappen är integrerad i tangentbordet, det är ju inte en tangent som har någon annan funktion än just låsa/låsa upp eller starta datorn.
Fast det är ju Power-knappen. Kan man trycka på Shift-knappen och en avstängd (inte i vila) Macbook startar?
Kan man trycka på Shift på ett externt tangentbord när datorn är avstängd (inte i vila) och den startar?
Jag startade just min avstängda MBP med cmd-knappen. Funkar inte att starta den via ett logitech-bluetoothtangentbord men jag skulle inte bli förvånad om det funkar via ett apple-bluetoothtangentbord.
Ska leta rätt på ett trådat tangentbord och testa med det.
Ok - se där man lär sig nått nytt varje dag
Har ofta locket stängt när den är helt avstängd och då behövs ju inte tryckas på nån knapp alls utan den startar ju när locket lyfts
Som sitter i tangentbordet (om än dedicerad tangent)
Det är ju enbart på grund av att det är en äppel-logo på ovansidan som folk försvarar att ha on/off-knappen på undersidan.
Mac mini lanseras imorgon, och nu har flera stora medier börjat släppa sina recensioner. MKBHD, eller Marques Brownlee som han egentligen heter, säger sitt.
För att sammanfatta recensionen är Marques riktigt imponerad av prestandan och framför allt hur otroligt liten den är med tanke på vad som ryms på insidan. Den klarar allt han testar och han avslutar sin video med att säga att detta förmodligen är den lilla dator som Apple alltid har velat göra, men att tekniken inte funnits tillgänglig förrän nu.
Mac mini släpps imorgon, och instegsmodellen med M4-chippet, 16 GB RAM och 256 GB lagringsutrymme kostar 8 490 kronor – vilket är ett galet bra pris med tanke på vad man får.
Sugen på en mini, får se om man kanske svänger förbi Apple store och plockar upp en
Idag släppte Apple sin uppdaterade Mac mini med M4-chippet, och ryktena går att det kanske kommer gå att uppgradera lagringsutrymmet.
Apple har under flera år lött fast RAM-minnen och SSD-diskar, men har de nu plötsligt ändrat sig? Enligt en tråd på iFixits forum har en användare öppnat upp sin nya Mac mini och visat att SSD:n inte är fastlödd. SSD:n ser ut att vara modulär, precis som på Mac Studio. Men detta innebär kanske inte att det faktiskt går att uppgradera lagringsutrymmet.
På Mac Studio känner datorn inte igen en SSD om du byter ut den mot en som inte kommer från Apples fabrik, och det är troligt att samma begränsning gäller med nya Mac mini. Vi får helt enkelt vänta och se. Däremot kan vi glädjas åt att den nya Mac mini har mycket snabbare läs- och skrivtider än föregångaren, Mac mini med M2.
Källa: iFixit
Tyvärr var man inte klok nog att boka en i förmiddags så dem hade såklart inga kvar på eftermiddagen
Beställde online på Apple store och den är skickad, leverans på måndag
Är så satans sugen på en och kasta ut min iMac med M-chippet. Men är så satans svårt att hitta en prisvärd och bra skärm.
Jag förstår, har en LG ultrafine 32UN880
Den är helt okej men hade såklart hellre haft en studio display, men inte kunnat motivera priset än
Ja det är det som är problematiskt. Jag hade iMac 27" med 5K-skärm, köpte M1 iMac men 4,5K och jag kan inte gå ned till 4K igen så måste vara en 5K. Men Mac mini som måste specas upp en bit och en 5K-skärm blir mycket eld i plånboken.
Kommer att bli enklare med detta projekt. De har också sagt att de har börjat kolla på att göra samma sak för Mac mini
Snyggt!