Apples Kartor visar nu fartkameror

Från sajten:
image

Är du en av dem som har en tung högerfot så har nu Apple släppt hjälpmedel för detta, som underlättar främst i bilen.

Fartkameror har visats i Kartor sedan iOS14 släpptes, men endast i USA, Storbritannien och Irland. Nu rullar funktionen in även på svenska vägar. Vi kan nu se fartkameror utplacerade i Apples Kartor på vår Apple-enhet samt Apple CarPlay. Det handlar om utmärkningar längs vägen vi åker på, alltså inga regelrätta varningar för när det är dags att lätta på gasen. Så det är bara fästa blicken på skärmen sen tuta och köra*!

*vi förespråkar alltid säkerhet och trygghet i trafiken samt föregår alltid med gott exempel.

Via: 9to5mac.

3 gillningar

Upptäckte detta igår när jag var ute och körde. Tyvärr var inte alla kameror på sträckan jag körde utmärkta. Kan vara bra att veta :innocent:

Det här är ju en funktion som jag är lite tveksam till. Vad är egentligen poängen. Det sitter ju alltid vägskyltar också att det är en kamera uppsatt. Och det känns lite som man uppmuntrar folk att köra för fort. :thinking:

3 gillningar

Håller med, skulle kanske bli liv om det fanns en app som varnade pedofiler för poliser runt lekparker och skolor.

Vägmärke E24, Automatisk trafikövervakning, är inget varningsmärke utan ett anvisningsmärke som upplyser trafikanter om att fotografering och registrering av personuppgifter kan komma att ske på sträckan.

De måste upplysa om att de samlar in personuppgifter enligt lag.

Intressant! Tack för info. Jag har också alltid undrat.

Bra att även Apple bidrar till ökad trafiksäkerhet på svenska vägar. Kamerorna sitter där det är flest olyckor. En bil som fastnar på bild har inte bidragit till att öka säkerheten på platsen. Syftet är att alla ska passera utan att bli fotade.

Syftet är att sänka farten vid passager där det är extra viktigt att folk respekterar hastighetsbegränsningen.