Apples ikoniska iMac G3 kan bli LEGO

Från sajten:
image

Apple och Lego, det kan väl knappast bli bättre? Legobygget av en iMac G3 har nu nått 10 000 supportrar på Lego Ideas, det betyder att bygget ska visas upp för en jury som beslutar om det kan bli ett officiellt legobygge.

Lego Ideas är en sida där vi vanliga byggare kan lägga upp våra projekt, när ett projekt når 10 000 supportrar så går det vidare i en deltävling, där en jury väljer ut ett av många byggen som lyckats ta sig vidare. Just detta lyckades byggaren terauma göra med sin iMac G3.

Bygget består av 700 bitar och har detaljer som det klassiska genomskinliga skalet där vi kan se moderkort, skärm och andra komponenter tillsammans med tangentbord och mus. Bilderna på LEGO Ideas är inte på slutprodukten, legos eget designteam tar över och utformar bygget och instruktioner så att det håller full legostandard innan det kommer ut i hyllorna. Om så blir fallet.

Vi kan bara hoppas att detta bygge tar sig vidare, att Lego tvingas inleda ett samarbete med Apple för rättigheter till varumärket, för att sen lansera en rad Apple produkter som iPod, iBook och andra klassiker.

Via: LEGO Ideas.

Förresten, när man tittar på en nyhet på framsidan och vill skriva en kommentar, hänvisas man till Disqus numera. Har mindre lust att regga mig där. Måste man navigera till Bubblan först om man vill lämna en kommentar (och läsa andras)? För att man kan inte se heller att någon kommenterat en artikel. Till exempel denna visar noll kommentarer:

Medan på Bubblan finns det en kommentar till den. Jag är förvirrad.:confounded_face:

Siten och bubblan existerar i separata universum typ. Däremot så brukar det ju läggas upp trådar här om samma sak som publiceras på siten. Exempelvis:

Är det något nytt? Förut kunde man se eventuella svar direkt när man läste artikeln. Och kunde även skriva eget utan att växla till bubblan. Men nu visar alla artiklar noll svar och man blir inte lika engagerad.:slightly_frowning_face:

@Marcus_Attefors hade nån utläggning om det där. Jag vet inte varför det är ändrat.

Från sajten:
image

Vad sägs om en iMac G3 i full LEGO-mundering? Det är i alla fall något som upphovspersonen bakom idén hos just LEGO Ideas samt minst 10 000 andra personer tycker är en bra idé.

Ideas är LEGOs experimentverkstad där de låter kreatörer skicka in sina bidrag och sedan kan alla vi andra rösta på de förslagen vi skulle vilja ha som riktigt bygge.

Apple iMac lego ideas

Men det är hård konkurrens – och detta kvartalet är det hela 68 förslag som nått 10 000 röster. Därifrån bedömer LEGO om det är möjligt att lansera byggsatsen på marknaden. Parametrar som spelar roll där är bland annat om de tror att det finns en marknad för bygget, om det går att sätta ett relevant pris samt naturligtvis fråga om upphovsrätt och licens. När det kommer till en officiellt licensierad Apple-produkt i LEGO så är det långt i från säkert att Apple skulle gå med på det.

En annan fantastisk idé som vi skulle vilja se bli verkligheten är ett LEGO-tåg-bokstöd – vilken kombination va?

Lego ideas tåg-bokstöd

Du hittar fler bilder på dessa möjliga kreationer och alla andra via ideas.lego.com.

iMac G3 olika kulörer

iMac G3 olika kulörer

Fakta om iMac G3

Mac G3 är en stationär dator från Apple som lanserades 1998 och blev en viktig vändpunkt för företaget. Den utmärkte sig genom sin färgglada, halvgenomskinliga design – först i färgen Bondi Blue och senare i flera olika färger – vilket bröt kraftigt mot den beigea datorestetik som dominerade på 1990-talet. Designen togs fram av Jonathan Ive och bidrog starkt till att stärka Apples varumärke.

Tekniskt sett var iMac G3 utrustad med en PowerPC G3-processor, inbyggd CRT-skärm, högtalare, modem och CD-enhet i ett allt-i-ett-chassi. En viktig nyhet var att Apple tog bort den då vanliga diskettstationen och istället satsade på USB-portar, vilket hjälpte till att etablera USB som standard. Datorn saknade även SCSI-portar och använde istället enklare anslutningar, något som gjorde den mer lättillgänglig för vanliga konsumenter.

iMac G3 riktade sig främst till hem- och skolmarknaden och marknadsfördes som enkel att använda och komma igång med. Den blev en stor försäljningsframgång och spelade en avgörande roll i Apples ekonomiska återhämtning i slutet av 1990-talet. iMac G3 lade därmed grunden för Apples senare fokus på design, användarvänlighet och integrerade produkter.

Från sajten:
image

Nu finns det en chans att iMac G3 faktiskt blir ett riktigt Lego-bygge. Lego har nu berättat vilka byggen som gått vidare i senaste Lego Ideas, där byggare får chansen att släppa sitt bygge efter en jurybedömning.

Bygget föreställer Apples klassiska Bondi Blue iMac G3 från 1998 och finns nu med i slutkampen inför juryns bedömning. Här får vi detaljer som genomskinligt blått chassi, med synligt bildrör och kretskort. Samt matchande tangentbord, den klassiska musen såklart.

Via: LEGO Ideas.

Galleri

Sen väntar man bara på att någon mac/lego-nörd stoppar in en minimal skärm och processor av något slag i legomodellen och emulerar Mac OS 8.6 på skapelsen. :laughing:

1 gillning

Jag skulle gärna se Apple CUBE i lego. Det är första Apple jag köpte efter min powerbook G3 250 och hade uppehåll med Apple en tid.

Anser att CUBE fortfarande är den snyggaste Apple device någonsin. Det är synd de har tappat det i designspråket senaste tiden.

Och min CUBE sprack inte, den tjänade mig väl i flera år.