Apple vs resten

Har inte upplevt något annat senaste 10 åren. iOS är en katastrof dock, för där finns inte ens någon bakåtknapp/bakåtsvep konsekvent.

1 gillning

Imponerande ändå att du talar utifrån din erfarenhet för 10 år sen. :slight_smile:

Saker förändras, därför jag alltid använder allt som är relevant, Android/iOS/macOS/windows/Linux, för att ha lite koll, och för att det är kul. :wink:

Händer mycket kring Apple nu. Kan bli att man kan använda andra betallösningar utöver Apple Pay:

Konsekventa navigeringsmetoder hade varit en uppgradering.

1 gillning

Jag skulle gärna se exempel på inkonsekvensen eftersom jag dels inte ser den samt inte riktigt är säker på vad som menas med bakåt.

Bakåt inom en app? Eller vad?

Edit: att jag inte ser den betyder inte att jag säger att det inte existerar utan bara att jag inte ser vad som är det upplevda problemet.

1 gillning

Har använt Android även senare än så. Men det kan vara att min minnesbild är äldre än vad jag trodde. Har ingen möjlighet att ge något konkret exempel och släpper därför detta. :blush:

1 gillning

Skiftar mellan Android och iOS ibland. Kan inte säga att det är en funktion som är en dealbreaker riktigt.
Men vill man ha riktigt långvarig mjukvarusupport så har det kokat ned till tre märken att välja på iPhone, Google Pixel och Samsung.

Fairphone också, men det är ett uddamärke i jämförelse.

Något intressant med 3 är att S24 vilket motsvarar iPhone 15 Pro går att få för 3600 kr över 36 månader. Samsung pushar verkligen erbjudande och 3 kryddar extra :blush:

Fast det blir ju lite skevt att jämföra en S24 för 11,5k med en 15 Pro för 15k, skiljer ju 3,5k i grundpris.

Edit: Du kanske menade vanlig 15 för 12k? D0 blir ju jämförelsen mer rättvis.

Håller med, det är inga problem att köra både och. Gör det själv. Men har inte låst in mig till ett företag som låser in mig i dess tjänster (ie. Apple).

Absolut funkar exempelvis Apples prylar bra ihop. Trots att jag har enbart iPhone och watch och airpods, alltså ingen Mac eller padda, så valde jag ändå att skippa min ATV4K när jag köpte ny Samsung TV, tycker TizenOS funkar smidigare än Apple TV. Jag har väl lite låst in mig annars i ICloud med både filer och lösenordshantering mm. Mest för att jag inte hittat nåt annat alternativ som funkar smidigare på mina enheter.

Är ju enkelt att lösa utan att låsa sig till en hårdvarutillverkare med valfri molntjänst och valfri lösenordshanterare.

S24 motsvarar iPhone 15 Pro gällande specifikationer på kamera, skärm mm. Vanliga iPhone 15 är ju betydligt lägre nivå än S24 gällande skärm och kamera

Jo absolut, men varför byta om man är nöjd med det man har? Klart att det finns en uppsjö andra lösningar som skulle funka bättre cross plattform, men nu är jag nöjd med iCloud för filer/foton/backup/lösenordshantering mm. Så jag ser ingen anledning att byta i närtid iallafall. Hade tidigare Flickr för bilder, innan dess var det Google Photos, har även tidigare använt lastpass för lösenordshantering. På jobbet har vi annat iochförsig men privat så täcker iCloud mina behov fullgott för ovannämnda just nu.

Då behåller du väl det du har om du är nöjd, varför krångla till något man är nöjd med om man inte vill. :rofl:

Det var du som pratade om att byta plattform.

Jo förvisso, jag har ärligt talat svårt att förstå varför någon skulle välja en 15/15 Plus när man kan köpa en 14 Pro/Pro Max för samma pengar men mycket bättre specs. Ganska onödig produkt.

Sen ska jag villigt erkänna att jag funderade starkt på att byta min 15 PM mot en S24 Ultra. Men jag sansade mig lite och tänkte efter. Det där med att ett magsafe skal fuckar upp pennan är en dealbreaker för mig. Har kört magsafe varje dag sen iPhone 12 släpptes, vill inte vara utan det. Sen gillar jag Apple Watch, skulle inte bli lika nöjd med en Samsung Watch. Så jag tog pengarna som jag eventuellt skulle lagt på en S24 Ultra och beställde en AW Ultra 2 istället. Med det sagt tror jag att S24 ultra är en grym lur för många :blush:

Kan du inte utveckla detta lite. Vad är det jag är låst till med iPhone? Jag upplever att jag kan använda alla stora tjänster från Apple, Google, Microsoft, m.fl. Samtidigt är väl de som kör Android låsta att inte kunna köra flera av Apples tjänster.

Likaså på PC är det ju saker man inte kan köra men på mac funkar det mesta.

(Visst, det finns appar som bara går i ena eller andra operativet, men bortsett detta.)

Ser ofta dessa för mig omvända argument men har lite svårt att förstå tanken. Du som kör båda/alla tror jag kan svara en som inte fattar - jag lyssnar… :crazy_face:

Det är inte så komplicerat.
Använder du endast Apples tjänster så är du inlåst där. Du kan inte använda iCloud (bilder/drive etc.) på en Android-enhet, det existerar inte för Apple har inte utvecklat några appar för det. Men tvärtom fungerar, du kan använda Google Drive/Photos etc. på iOS.

4 gillningar

Tack för svar, men det är nog lite för sent på lördagskvällen för att jag skulle bli något klokare. Känns mer som du bekräftade vad jag tycker fast min slutsats är att jag med iPhone är allt annat än inlåst…?