Apple vs resten

Jag blir nästan sugen på att beställa en S24 Ultra. Men svårt att konvertera från många års iphone bruk.

Beställde precis en S24 Ultra som får ersätta min S21 Ultra. Lovar att återkomma med vad jag tycker :blush:

6 gillningar

Inte speciellt svårt, just do it.

Det var denna deal jag tog. Totalt 9k netto över tid. Faktiskt 1k mindre än min Note 8 jag köpte kontant av Samsung när det begav sig :blush:

@MrMustang om du byter till 3, tar denna deal och säljer din iPhone 15 så går du ju med rejäl vinst :wink:

Jag har redan 3 Familj. Men den deal jag hittade var ju 17k för telefon och klocka. 9k kan du ju inte riktigt räkna på, jag betalar 199kr/mån för mitt 3 Obegränsad, så i mitt fall skulle det ju bli dyrare att lägga till telefon.

1 gillning

Jag tror jag skulle bli nöjd med en S24 Ultra, däremot tror jag inte jag skulle bli lika nöjd att byta ut min Apple Watch mot en Samsung Watch. Sen blir det jobbigt att flytta över alla grejer från Apples ekosystem till Samsung. Funderar på om man skulle köpa en Samsung och beställa ett tvillingSIM och köra dem sida vid sida någon/några månader. Dock rädd att om jag inser att jag inte gillar Samsung, så kommer den i stort sett vara osäljbar efter några månader.

Man blev lite intresserad

Jag såg delar av honom på TikTok och jag reagerade på att delar av det som han tog upp som krångligare på IPhone beror, enligt mig, på att han inte gör det på snabbaste sättet (eftersom han verkar lägga hårt vikt på antal knapptryckningar).

Kör Control Panel så kommer du åt wifi/bluettoth iställningarna i princip lika snabbt som på hans telefon.

Att ringa en kontakt: svep ner spotlight, skriv namnet, tryck på ring.

Jag har inte sett så mycket mer. Han får gärna stanna kvar på android för att han är van vid det men det beror mest på vana, inte på att endera systemet är sämre eller bättre.

1 gillning

Det där tycker jag nästan alltid är den stora poängen med olika system och plattformar, iallafall när dom är relativt mogna. Självklart finns det grejer som är bättre i iOS, i Android, i MacOS, i Windows men att veta hur man gör något är oftast långt viktigare än att det i sig själv är enkelt att göra.

1 gillning

Det är ju en ganska subjektiv analys han gör enligt mig. T.ex. att det absolut största hindret att stanna kvar i Apple-världen är att man inte kan schemalägga meddelanden, för mig helt ointressant men såklart trevligt om det hade gått. Det blir ju skevt när man är en pro-user i en värld och förväntar sig att den andra världen ska funka likadant. Som ni skriver så går det mesta att åstadkomma enkelt men på andra sätt än i Android-världen. Jag själv har tex tagit bort i stort sätt alla appar från hemskärmen i iOS och använder bara nedåtsvep och sedan sök vilket ju löser mycket av det han har synpunkter på.

Problemet med inkonsekvent ux-design och avsaknad av bakåt-knapp var dock en bra analys tycker jag.

Det gäller alla mina enheter. Ett fåtal på hemskärmen men det mesta söker jag efter

Absolut. Men de problemen finns ju även på Android. Bakåtknappen i Android kan ha olika beteenden i olika appar. Dessutom kan olika tillverkare placera den olika i sitt UI. Eller köra svepgester.

Jag tycker just inkonsekvensen i navigeringen är största problemet i mitt byte till iOS och också det mest förvånande. Tror jag räknat till 5 olika sätt att lämna aktuell bild och gå bakåt/till föregående vy.

Hoppas att det mm kan rättas till i iOS 18 om det nu blir en större omarbetning.

Mycket av det han nämner i videon är ju annars vanegrejer och det finns mycket på iOS som går att göra snabbare på iOS än Android.

2 gillningar

Håller med, man får chansa hur navigeringen är, eller som han sa, "I have to fruit ninja myself through the operating system". Riktigt uselt är det.

Jag har använt iPhone sen 2007.. Bara blivit värre imho, för det verkar finnas noll kontroll över en så fundamental funktion.

1 gillning

Bakåt är alltid bakåt på Android (svep eller knapp), sen vad den gör kan väl någon möjligen trixa med, inte varit med om det själv dock att bakåt inte är just bakåt. på iOS finns det ingen konsekvens öht.

Och så smidigt att bara svepa från kanten precis där man har tummen utan att behöva byta grepp om telefonen för en så fundamental funktion som att backa.

1 gillning

Ja det är märkligt vad Apple sysslar med kring UX faktiskt. Väldigt trasigt.

Har ingen Android att testa på, men vill minnas att knappen ibland är bakåt i appen, ibland stänger appen och ibland byter app. Beror på diverse omständigheter, men det är inte alltid konsekvent som jag minns det.

Nope, bakåt är alltid bakåt. Finns inget mer bakåt så är nästa bakåt såklart att stänga appen, för det är nästa bakåt i operativsystemet. Helt logiskt.

Googlade och hittade mest äldre trådar om det. Kanske är det fler appar som hanterar bakåtknappen mer konsekvent nu än för 10 år sedan? :blush: