Apple vs resten

Apple kanske säger maskininlärning istället för AI. Eller något liknande.

2 gillningar

En sak jag funderat över. På min Samsung har jag ju fingeravtrycksläsare påslagen vilket ger hög säkerhet. Men det kan egentligen kvitta då man har en sekundär möjlighet att komma in i mobilen. Det är ju den möjligheten som sätter ribban för hur säker inloggning är.

Hur är det med iPhone och Face ID. Har man någon sekundär möjlighet om Face ID inte av någon anledning fungerar att logga in?

Pinkod är det som gäller då.

Sen har vi ju denna fantastiska säkerhetsfunktion med:

Jag gillar FaceID, men skulle gärna ha TouchID som en extra upplåsningsmetod. Ibland funkar inte FaceID om man inte tittar på telefonen på rätt sätt. Men ja, som @RolexJocke säger, så har man ju alltid kodlås vid såna tillfällen. Drygt dock om det händer i bilen tillexempel och man ska behöva flippra med koden när man kör.

Eftersom du inte ska pilla med telefonen när du kör så är det ett icke problem.

Som Jocke skriver, pinkod fungerar alltid och det går att definiera en pinkod längre än fyra siffror

Poängen med faceid eller fingeravtryck är nog mest att skapa tillräckligt hög säkerhet kombinerat med bekvämlighet. Utan dessa möjligheter skulle det flesta av oss köra utan pinkod (misstänker jag)

Biometriken används ju även till annat som tex Bank ID men även där är ju backup koden det viktigaste. Tex att ha en pinkod på 4 siffror som någon kan se snabbt över axeln så kvittar ju alla Face ID / fingeravtrycksläsare i världen. Men är det pinkod och inte lösenord i kombination med Face ID?

Här har ju Android sin extended unlock (kärt barn har många namn) som gör att så länge min mobil är parkopplad med bilen så är den olåst. Då kan man fippla hur mycket man vill när man kör :wink:

Inte om du har säkerhetsfunktionen som jag länkade ovan. Då blir det jobbigt för potentiella banditer.

Intressant funktion. Tror de tog upp den i bli säker podden. Nu är detta rätt osannolikt, men om du tex sitter på en buss och skriver in din pinkod som någon ser. De tjyvar luren ur din ficka under färden då kan de ju logga in men naturligtvis inte komma åt andra saker såvida du inte har samma kod till bank ID :blush:

Du kan välja mellan lösenord eller pin.

BankID har ju en egen pinkod som inte är kopplad till telefonens kod

Eller låta Apple Watch låsa upp telefonen…

Såvida man inte har ställt in samma kod på både och :blush:

Tycker iPhone känns väldigt säker även om det är lite frustrerande att jag måste låsa upp den varje gång emd FaceID, på Android kunde man välja om den skulle låsa direkt eller efter tex 5 minuter. Men Apple prioriterar säkerhet och det köper jag.

Men en fråga: För att ingen ska kunna ta min telefon och sätta på Flygplansläget i Kontrollcenter har jag avktiverat åtkomsten till Kontrollcenter om telefonen är låst. Jag vill ju kunna spåra telefonen om den blir stulen och det går inte omd en är i Flygplansläge, så långt är det bra. Men upptäckte nu att telefonen går att starta om även om den är låst. Det betyder ju att någon kan ta min telefon, stänga av den och jag ahr ingen möjlighet att spåra den. Det är väl inte helt optimalt?

Så är det.

Har du aktiverat den i mitten?

Alla telefonerna med UWB (11 och uppåt) med iOS 15 och uppåt ska göra det möjligt att spåra avstängda telefoner. Har inte orkat sätta mig in i riktigt hur det fungerar.

Telefonen försöker på nåt sätt kontakta omvärlden i upp till 24 timmar om den är avstängd, om den är i power save läge så är det begränsat till 5 timmar.

On a supported iPhone, turning on the Find My network allows you to locate your iPhone for up to 24 hours after it’s turned off, or up to 5 hours when it’s in power reserve mode.

3 gillningar

Japp, den var på redan. Låter ju nästan konstigt bra att den funktionen fungerar när telefonen är avstängd. Löser ju mitt problem i så fall. Tack!

Yes! Har själv använt den ett par gånger så den funkar =)

1 gillning