Det är inte Apple som styr inflationen eller vår svaga valuta. Att sälja utan vinst håller inte, det är ingen välgörenhetsorganisation.
Frågan är hur stor vinst man ska ta ut? Apple verkar tjäna bra på sina tjänster, så då är det av intresse att de kan upprätthålla en hög marknadsandel på sina mobiler och annan hårdvara också.
Ett sätt är att göra en billigare mobil för massan. Typ iPhone XR som blev en hit på sin tid:
Det är väl precis vad dom gör och gjort i många år. Finns fortfarande 12, 13 och SE att köpa för dom som inte har råd med sista senaste. Det är ingen mänsklig rättighet att alla ska ha råd med allt. Att Apple skulle sluta med att sälja äldre modeller är inget dom gått ut med.
Ja Apple alltid haft äldre mobiler i marknaden som är billigare. Så XR var en lite ändrad strategi en helt ny mobil som är billigare men modern så att säga.
Har varit rykten om en ny SE 4, men det verkar vara skjutet på framtiden.
Dom har ett ansvar mot aktieägarna som förväntar sig utdelning.
Att balansera antal såld hårdvara mot intäkter från tjänster i sitt ekosystem är dock en intressant kalkyl att ha ögonen på. Att hålla upp försäljningen via att undvika tokhöga priser eller erbjuda gamla eller mer prisvärda telefoner måste vara ett av de svåraste och viktigaste besluten Apple har att ta.
Rent subjektivt och anekdotiskt tycker jag att det blir vanligare i min närhet att man nöjer sig med förra årsmodellen eller avstår Pro-modellerna.
Smartphonemarknaden har börjat mogna. Nyare budgettelefoner (typ Pixel a) eller några år gamla flaggskepp har prestanda som duger till de allra flesta.
Om den analysen stämmer blir det för gemene man mindre attraktivt att köpa de dyraste modellerna – åtminstone varje år och i synnerhet om priserna för dessa skjuter ännu mer i höjden. Detta behöver förstås även Apple förhålla sig till. Inte nödvändigtvis genom sänkta priser, men det är ju mer komplierat än att högre priser alltid innebär mer vinst.
Lycka har inget pris, bara slanta upp och vara glad

Vår valuta och inflation har väl inte så mycket att göra med att priserna kommer höjas även i USA?
![]()
Helt rätt, ryktet säger ju +200 USD på värsting modellen. Med valuta och annat så blir det väl 3000 - 4000 kr mer här i slutändan. Fold 5 kostar 1799 USD och det blir 21990 kr här i Sverige
Nu när Samsung behöver få upp vinsten så blir skärmarna dyra och det subventionerar ju inte Apple ![]()
Sedan kan jag tycka att iPhone 14 med 60h, 128 GB och ingen optisk zoom för 10 500 kr är lite att ta i. 14 Pro som har dessa funktioner kostar 14 500 kr där motsvarande Samsung vilket är S23 kostar 12 000 kr. Sedan har ju Samsung betydligt lägre vinst ![]()
När ska du förstå att det inte är alltid specarna som gör att man väljer Apples ekosystem. Enskilda delar är kanske inte bäst men som helhet är dom oslagbara.
Du förstod inte detta på 99mac tiden och har tydligen inte förstått det nu heller. ![]()
Ponera att du köper du en iPhone 14 Pro för 14 500 kr och en S23 för 12 000 kr. Sedan använder du dessa i två år och säljer sedan för marknadspris.
Vilken har då haft högst totalkostnad?
Kollade lite snabbt då jag trodde det var ett givet svar men då S serien kommer i början av året och iPhone mot hösten så fick jag jämföra iPhone mot Samsung som kom både före och efter. Mindre skillnad än jag trodde men fördel iPhone även om det handlade om hundralappar i det senare fallet ![]()
Dom har inflation i amerikat också, runt 9% senaste året, så att räkna med mindre än en sådan höjning sedan iPhone 14 släpptes kan vi knappast räkna med. Ingen kommer undan.
Betalar man premium priser så borde man få en del topp funktioner också. I och med USB-C kan iPhone rent tekniskt få riktig snabbladdning.
Jag hoppas åtminstone 15 Pro serien kan matcha Samsung Galaxy S23 Ultra och Nothing Phone (2) med 45watt trådad laddning.
Värdefullt om man har bråttom och vill toppa upp laddningen på 30 minuter eller nåt sånt.
Utveckling går framåt (kanske inte iPad OS då) och gör att det finns alternativ idag. Med tanke på försäljning av iPhone kontra Mac så är det ju väldigt få som drar nytta av detta ekosystem ![]()
Ungefär lika många som PC / Android skulle jag tro
En intressant sak är att när det gäller kidsens kompisar så även de mest inbitna Apple familjer kör gaming PC och ingen Mac oavsett M processor.
Nu när jag tänker på det så de enda jag vet som använder klocka / iPhone / iPad / Mac fullt ut är de som skriver om det här ![]()
Säger som Ingemar Stenmark "Int lönt att förklara för dom som int begrip"
Du svävar ut i ett försök att argumentera men det blir mest tomma ord som inte hade någonting med det jag skrev.
iPhone växer i Sydkorea:
iPhone market share growing in South Korea thanks to youth (appleinsider.com)
Särskilt poppis bland ungdomar.