Apple vs resten (2023)

Sitter och funderar på ny telefon och funderar på En Sony Experia 5 V och en iPhone 15 Pro. Det har samma kompakta skärmstorlek, men olika perspektiv.

iPhone 15 Pro
Fördelar:

  • Kan använda samma Apple ID som min jobblur och därför hitta mina AirPods Pro med den också. Smidigt med samma Apple Cloud som synkar med min Mac.
  • Face ID
  • Uppdatering av iOS över en längre tid.
  • Filmar bra

Nackdelar:

  • "Dynamic Island"
  • Appleprodukter är starkt förknippade med jobb, och därför en stressfaktor.
  • Ingen 3.5 mm
  • Saknar minneskort. Vilket är ett stort minus eftersom jag inte tycker om att ha personliga bilder på molnet, eller att de blir förlorade om telefonen blir "brickad."

Sony Experia 5
Fördelar

  • Ingen hole punch/notch eller "dynamic island"
  • 21:9 passar bättre för film.
  • 3.5 mmm
  • Minneskort

Nackdelar:

  • 2 år med Androduppdateringar, vilket är ett stort minus eftersom jag har mina telefoner i 3-4 år .

Delar din tanke men i mitt fall var det det som fick mig att lämna andra sidan :slight_smile: dvs att jag gick från PC till Mac hemma för snart 20 år sedan

//Daniel

S23 FE börjar säljas i Sverige på måndag. Samsungs minst prisvärda lur. 8 GB / 128 GB och förra årets Exynos för över 8000 kr
Otroligt

2 gillningar

Funkade det smidigt att sälja med Swappie?

För mig gjorde det iallafall det. Tror @RolexJocke har en liknande upplevelse.

Mycket smidigt med Swappie. Räkna med att de drar av lite på det föreslagna priset men de står för frakten åt båda hållen även om du inte accepterar deras slutpris. Skicka bara telefon, inget annat för om du inte accepterar priset kommer bara telefon tillbaka i deras låda och resten är på tippen. Pengarna kommer blixtsnabbt när man accepterat affären.

1 gillning

Funkade bra och smidigt för mig. Jag fick typ bara 200:- avdrag om jag minns rätt.

1 gillning

Apple pratar inte så mycket om AI men det händer ändå saker. Siri assistenten kan bli bättre framöver:
https://www.xda-developers.com/apple-ai-and-machine-learning-features/

Tycker det märkligaste är att varken Apple aller Google lyckats anvnda AI i ett tangentbord så att det inte bara autokorrigerar utan också korrigerar till en mening som passar in i sammanhanget. Ser att Apples tangentbord ibland gör det men bara väldigt enkla korrigeringar. Jag kör med svep-tangentbordet och både på Android och iOS kan jag ibland få en total nonsensmening som visserligen är rättstavad men inte alls går att tyda :slight_smile:

Tänkte byta ikoner på några diskar som syns på desktop. Primärt Macintosh HD samt några externa diskar. Känner ni till någon sida med stilrena ikon-bilder som man kan ladda ner ifrån?

Jag hade varit miljardär om jag hade fått en hundring varje gång man hört det där förut :smiley:

Det ryktas att Google har en helt ny assistent på gång som ska lanseras på Pixel-serien som heter Pixie som bygger på Googles AI-framsteg. Det skulle kunna vara lite av en gamechanger och då måste Apple haka på. Siri är träffsäker tycker jag så länge man ger den enkla uppgifter.

Även Samsung håller på med AI, man lär få höra mer om det när Galaxy S24 serien presenteras:

1 gillning

Ahh, tack!
Kommer ihåg jag använt den för många år sedan men helt glömt bort den.

Blev förvånad över mest prisvärda lur :blush:

Lite färsk USA statistik på mobiler. Dyrast säljer bäst:

Trodde kanske man skulle få se någon Google Pixel, men Apple är väldigt dominant.

2 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Apple vs resten