Apple vs resten (2021–2022)

nixpix

1 gillning

Nu kör vi! Här är min starttid just nu:

Capture

Jag vet att jag kan kappa 2 sek på det redan så nere på närmare 10 i alla fall.

Edit:

Det är till full laddning av OS och alla program som startar då.

Edit 2:

Skippade tid på BIOS med 5 sekunder så nere på samma tid som du typ.

Nu är det dock slutpillat för dagen!

Edit 3:

Detta är datorn jag kört så ingen raket och är nog närmare 3 år:

3 gillningar

jäklar vad tid din preeboot är.

Jag har faktiskt twikat noll

Japp, jag hade den på lite lång tid. Annars hinner jag inte trycka på F12 om jag ska ladda in ett nytt OS typ.

Testade med min jobbdator med Windows 11. Detta hände när jag tryckte på powerknappen från helt avstängt läge:

1-5 sekunder: svart skärm
6-12 sekunder: Protected by HP Sure Start
12-15 sekunder: svart skärm
15 sekunder: Windows-inloggning med Hello
15-35 sekunder: "Välkommen..."
36 sekunder: Framme vid Windows desktop

Detta med en ett par år gammal HP EliteBook 830 G7 som jag inte har så mycket positivt att säga om. Uppstartstiden är det minsta problemet. :wink:

4 gillningar

Lite så jag har det på mina jobb laptops. De är också några år gamla och enkla modeller & kör W10.

Blir ju nyfiken att testa jobbdatorn imorgon, en Dell 7760 med extra allt :slight_smile:
Får jämföra mot vår Air M1 :slight_smile:

Jag tror faktiskt inte det går att få så mycket snabbare än runt 7 sekunder. Jag har testat med en sata ssd och med NVMe och det ligger runt samma på dom. Jag fick ned preboot + laddning till välkomstskärmen på 7 sekunder. Sedan runt 5 sekunder för att ladda skrivbord + alla program som drar igång.

Edit:

Även om Windows ser laddat ut när man kommer till skrivbordet är inte allt laddat!

3 gillningar

Fast man måste ju "benchmarka" mot de apparna man använder till vardags..

Att benchmarka mot något man aldrig gör känns lite tokigt :man_shrugging:

Jag är supernöjd med min M2 Air.. men blev förvånad hur mycket fortare allt(som jag gör) gick på min lite billigare, 1år gamla asus laptop

Absolut, jag bara svarade på dina funderingar =)

1 gillning

Office 98 för Mac var bättre än den för Windows. Sedan gick det utför.
En anekdot, Office 98 var det första jag vann, och hittils det enda, för mig i en tävling via internet. Det var på Macworlds svenska sida.

3 gillningar

Precis så är det ju. Men räknade bara fram till inloggningen på Win och MacOS.
Sedan är väl egentligen boot tiden ganska irrelevant eftersom man inte gör det skitofta.

1 gillning

Excel var bättre på Mac både 1985 och 1986. Det släpptes till Windows först 1987.

1 gillning

men 85. Då hette det väl inte ens excel?

Det är ju inte så man startar om hela tiden i alla fall. Jag tror dock vi ligger bra till med 7 sekunder. Jag testade dock om jag fick ned det lite till. Preboot 1 sekund + laddning till välkomstskärmen 5 sekunder vilket gör att jag är nere på 6 sekunder! :wink:

Sedan är det la en kul grej mera! Jag tror inte det gör så mycket om det tar 15 sekunder på det hela!

1 gillning

Microsoft released the first version of Excel for the Macintosh on September 30, 1985, and the first Windows version was 2.05 (to synchronize with the Macintosh version 2.2) on November 19, 1987.

Innan dess var det Multiplan som gällde.

2 gillningar

Här finns bilder:

3 gillningar

Uppstart av datorn är väl knappast ett speciellt relevant mått, vakna från vila är väl det man gör ett antal gånger varje dag.

Generellt sätt är min erfarenhet att macar är djävligt långsamma på att starta program jämfört med Windows och har i princip alltid varit det. Jag kan förstå att Microsoft-program är snabbare på Windows där antagligen mer är "pre-loaded" men tycker det är sant för Adobe etc. också. Vet inte varför.

Svårt att mäta fart och framför allt upplevd fart. Smålagg är ju det värsta medan något som tar tid så man kan gå och hämta kaffe är oproblematiskt.

1 gillning

precis. Men för mig var det mer att jag reagerade på att de dagliga sakerna jag använder gick segare på M2:an som är så hyllad hos all. Jämnfört med min ...vad jag trodde det var en trött Asus Laptop.... Men nu är ju det värsta fartmonstret :slight_smile:

1 gillning

Det där lilla gemet hjälpar gubben fick bara vara med på 3 bilder!...stackarn!.
Han kanske inte var med mer än 3 versioner ändå?