Apple visar kortfilm i vertikalt läge

Från sajten:

Apple har lagt ut en kortfilm i vertikalt läge filmad endast med iPhone 11 Pro.

I nio minuter får vi följa en stuntmans sista tillbakablick i det sista ögonblicket i livet samtidigt som han faller ner från ett höghus. Kortfilmen är regisserad av Damien Chazell som också gjort La la land och Whiplash. Utöver Chazell så är Linus Sandgren och Shane Valentino med och gör filmen.

Apple skrev kontrakt med Chazell redan 2018 för att göra innehåll till Apple TV+ men det här är det första samarbetet som kommit ut ur det.

Tillsammans med kortfilmen släpper Apple även en film om hur det gått till att göra kortfilmen. En så kallad bakom kulisserna, där vi kan ta del av hur vidvinkelobjektivet i iPhone 11 Pro används för att få till de häftiga scenerna i filmen.

Inte ok.

Tänkte på det innan jag så bakom kulisserna klippet - smart användning av det vertikala formatet. Geometrierna och rörelserna är vertikala i filmen. Och till slut glömde jag att jag tittar vertikalt. :slight_smile:

Dock störs jag av att regissören låtsas filma handhållet. Det är omöjligt att få till det utan steady cams, dollies etc. Apple försöker ge sken av att man kan skapa en riktig film bara genom att dra ut telefonen ur fickan.

2 gillningar