Apple växer när mobilförsäljningen backar

Från sajten:
image

Försäljningen av smartphones minskar på flera stora marknader, men Apple fortsätter att växa. Enligt nya rapporter från Counterpoint Research har de tagit marknadsandelar i bland annat Europa, Indien och Latinamerika. I Europa minskade dock leveranserna med 10 procent till 35 miljoner telefoner under andra kvartalet och samtidigt ökade Apples marknadsandel med nio procentenheter till 34 procent. Det innebär att Apple nu delar förstaplatsen med Samsung, som också har 34 procent. Xiaomi ligger som en stadig trea med 15 procent.

Bild: Counterpoint Research

Även i Indien går Apple mot marknaden med en försäljningsökning på 15 procent, medan Samsung och OPPO ökade med 4 procent vardera. I Latinamerika minskade leveranserna totalt med 10 procent, men Apple växte med 5 procent. Counterpoint räknar med fortsatt press på mobilmarknaden under resten av året på grund av begränsad tillgång på minne och höga priser.

Bild: Counterpoint Research

Jag måste vara korkad för jag förstår inte bilden.

Samsung gick från 33 till 38 procent
Apple gick från 18 till 17 procent
Xiaomi gick från 17 till 14 procent

Stämmer ju inte med raden ute till höger

Vad är det jag missar :blush:

Ta dessa uppgifter med en ypa salt

Tror utan att analyserat allt att märken som gör budgetlurar, typ Tecno, Iqoo och Motorola har det svårt. Apple ligger i premiumsegmentet och påverkas inte lika mycket av Ramageddon som det numera kallas.