Apple utraderar H&M i Kina

Från sajten:
image

Svenska H&M problematiserar brist på mänskliga rättigheter i Kina. Kina problematiserar H&M möjlighet att synas.

Under dagen försvann alla H&M-butiker i Kina från Apple Maps så väl som Baidu Maps och andra digitala tjänster i Kina. Detta efter att H&M utryckt sin oro att råvaror från Xinjiang-regionen produceras med hjälp av slavarbete. Det går inte heller att använda app-taxi-tjänsten Didi för att ta sig till en H&M-butik.

Detta har lett till synkroniserade attacker mot det svenska bolaget likväl andra bolag som utryckt liknande åsikter från både kinesiska nyhetsmedier så väl som konsumenter och allt däremellan.

Kina är en av av Apples viktigaste marknader. Google verkar inte inte i Kina över huvudtaget.

Via WSJ.com.

Money talks.

Apple kysser Kinas arschel.
Illa av dem!

Enligt vad som skrivits i en annan grupp använder Apple kartor från ett kinesiskt bolag som plockat bort butikerna. Men lika illa ändå. Men vill man finnas på den marknaden är det bara att följa spelreglerna. :man_shrugging:

Vilseledande rubrik. Kollade nyss Apple maps och enligt den finns 21 st H&M butiker i peking (en mer än vad Google visar :-)).

Skillnaden är väl att du inte är i Kina och kör iCloud som hostas av Kinesiska staten. :laughing:

Är det så? Det borde jag kollar själv faktiskt…

det har du rätt i och det förstod jag. Tänker att Kina dikterar villkoren som ska gälla i landet och att företag i landet måste följa. Inte bra men kanske bättre att vara där och acceptera lagarna som råder men verka för större medvetenhet och förändring över tid, eller?

Frågan är hur mycket förändring Apple verket för i Kina.

Naivt av väst att tro att lite onlineprotester kan förändra världens största diktatur. Vi är mycket mer beroende av dem än vad de är av oss. Jag gissar att det kommer en ursäkt på samma sätt som när NBA fick krypa till korset 2019.

Hörde nyss från svärföräldrar i Kina att de flesta H&M-butikerna i deras stad har tvingats stänga, och att t.o.m. många kinesiska butiker bannat folk med H&M-kläder att komma in i deras butik(!)
Hennes svärfar skulle få Nike-skor i present från jobbet, nu blev det ett par kinesiska skor istället (både Nike och H&M kritiserade Kina).

Visst är det väl jättetrevligt att kunna köpa teknik och annat från kina svinbilligt. Men ibland blir jag nästan teknikfientlig och tycker att det inte är värt priset som vi får betala.
Billiga produkter från exempelvis kina har ett väldigt stort pris vid sidan av, och frågan är hur länge vi är beredda att betala det priset? Sen kan man också fråga sig hur länge ett land som Sverige kommer vara rikt och aktuellt i ”världssamfundet”. När vi själva inte producerar något som andra vill ha, hur länge kan vi då hålla uppe det samhället vi nu har?

Det har väl mest varit försvarssnack, känns som alla velat handla med kina för att göra egna vinster. Snacket om att införa demokrati i kina känns som ursäkter för att de har tjänat pengar på att göra kina stort på bekostnad av västvärlden.

Japp.

Det är väl inte Apple som ”tagit bort” utan den leverantör av kartinformation som Apple och många andra använder i Kina som gjort så?

Alltså AutoNavi/Gaode (som ägs av Alibaba, om jag minns rätt). Ungefär som Tomtom som sköter kartorna för iOS i Sverige?

Och, jo, jag tycker också att Apple bör stå för demokrati och rättvisa.