Apple uppdaterar MacBook Air med M3

Från sajten:
image

Apple har presenterat nya MacBook Air-modeller med deras kraftfulla M3-chip som ger bättre prestanda och stöd för två externa skärmar.

M3-chippet är tillverkat med 3-nanometersteknik och gör MacBook Air upp till 60 procent snabbare än modellen med M1 och upp till 13 gånger snabbare än den snabbaste MacBook Air med Intel. De nya bärbara datorerna har också fått nya färger, snabbare wifi och stöd för upp till två externa skärmar. Dessutom har de fått en effektivare Neural Engine som enligt Apple gör dem till världens bästa bärbara datorer för AI.

De nya MacBook Air-modellerna har samma tunna design i aluminium och Liquid Retina-skärm med en batteritid på upp till 18 timmar. De nya MacBook Air-modellerna finns tillgängliga i fyra färger: midnatt, stjärnglans, rymdgrå och silver. De kan beställas från och med idag och levereras från och med fredagen den 8 mars. Priset börjar på 15 995 kronor för 13-tumsmodellen och 18 995 kronor för 15-tumsmodellen. MacBook Air med 13-tumsmodellen och M2 fortsätter att vara tillgänglig från 13 495 kronor.

Apples pressmeddelande

Läs mer:

2 gillningar

Stööört bra pris på M2 Air, sjukt mycket dator för pengarna.

3 gillningar

Kommer det nya Ipad varianter också? Läste något om iPad Air med M2 och iPad Pro med OLED.

Är sjukt sugen på att köpa en Air M3. Har aldrig haft en Mac tidigare, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Kommer egentligen inte använda den till några tyngre saker. Men tänker att en med 16GB RAM och 512GB disk är någotsånär framtidssäkrad.

Har kollat på en sån här:
https://www.webhallen.com/se/product/369831-Apple-MacBook-Air-13-M3-8-core-CPU-10-core-GPU-16GB-512GB-Midnight?channable=058b4e696400333639383331c9&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pmax%20|%20Category%20|%20Apple&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw9IayBhBJEiwAVuc3flPrOE3XjkhhIKKa3ua5ZqSKfeHlL63CWbo4PMltYIgcnac8EQB_dBoCABcQAvD_BwE

Har egentligen inga specifika användningsområden, mer att jag vill ha en schysst dator hemma så att man kan göra allt man eventuellt vill. Borde jag ta mig i kragen och börja med en beggad M1 eller något istället? :thinking:

1 gillning

Det är bara att köpa. Kikade på den i fredags när jag köpte telefonen. Den är riktigt fin. Dock är den midnattsblå en riktig fingeravtrycksmagnet.

Har själv en gammal Air från 2013. Används mest i sommarstugan, men den är bra slö med sina 4 GB RAM. :grimacing: :laughing:

Vilken färg ska man ha då? Midnight ser ju riktigt snygg ut, men kan tänka mig att den är en fingerprintmagnet.

Silver är ju bäst i det avseendet. Jag hade dock tänkt mig den rymdgrå, men måste kolla lite mer i butik först.

1 gillning

Silver och Starlight känns lite för ljusa för mig. Spacegrey eller Midnight är ju snyggare.

1 gillning

Varför inte en M2 istället. Skall du inte köra några tyngre grejer räcker den ju långt.
Köpte en till dottern häromdagen som hon skall få i födelsedagspresent snart.
Hon kör mest skolarbeten och det mesta i molnet.
Det tyngsta hon gör är väl att göra filmer i Cap Cut och det klarar den lätt.
Köpte via Apple med rabatt men finns även på Netonnet och Elgiganten för 11990:-.
Man behöver inte alltid köpa den senaste även om man är tekniknörd. :man_shrugging:

1 gillning

Vi har en M2:a och den är otroligt kapabel för de flesta arbetsuppgifter och vardagsanvändning. Det enda som möjligtvis är att tänka på är väl hur länge Apple har för avsikt att hålla OS uppdaterat. Men så länge som den säljs antar jag att det är minst fem år kvar av OS-uppdateringar (väl)?

Om du inte är säker på om Mac är "för dig" så är som du säger en begagnad dator också ett bra alternativ att börja med för att komma undan lite billigare.

Klart man måste ha det senaste :wink:
Nej men prisskillnaden är ändå inte jättestor, så känner att jag lika gärna kan lägga på några tusenlappar och få det senaste, förhoppningsvis lite mer framtidssäkrat. M3 lär ju dessutom stå sig bättre i värde om man vill sälja den om något år eller så.

Du vet inte riktigt vad du skall ha den till och funderar redan på andrahandsvärdet.
Du kanske inte skall köpa någon alls och spara 18500:-.:sweat_smile::joy:

Vad ska du ha den till?

bubblan o facebook för bövelen!!

1 gillning

Mest slösurfing, men tänker mig en del produktivitet, alltså redigera lite bilder och filmer och sånt. Men även vanligt skrivande och liknande.

För slösurfning använder jag tom fortfarande min MBP mid 2010 som kör OpenCore Patcher vilket möjliggör att lägga på nyare OS än vad Apple tillhandahåller :smiley: Jag gillar också cutting-edge-teknik men finner även nöje i att hålla saker vid liv så länge som möjligt, så länge man inte tummar på användbarhet och säkerhet :slight_smile:
Detta inlägg är skrivet på said Mac.

Inte en iPad istället då? Känns lite overkill om du redan har en pc?

En iPad skulle absolut duga, men då vill jag ju ha en Pro 13". Ska man köpa en sån, med tangentbordsfodral till, är man ju ändå uppe i mer pengar än vad en MBA kostar. Jag har ingen privat dator längre alls. Så känner att jag behöver ha en av olika anledningar.

:astonished:

Vi vet nog mer efter WWDC, känns som en iPad kanske funkar om iPadOS får sig en makeover.