Apple Store på Väla stänger 13 juli

Nu är det bekräftat när Apple Store på Väla stänger - 13 juli

Vad är orsaken till stängningen?

De blev informerade om att Helsingborg varken är Sveriges tredje största stad eller Finlands huvudstad.

Det är nog ingen som vet. Apple har inte gått ut med någon förklaring mer än att de valt att inte förlänga hyreskontraktet.
Väla är ju kända för att ha sjukt höga hyror.
Synd att Apple försvinner från ett så välbesökt shoppingcenter. Och lite väl långt att åka till Emporia från Helsingborg om man har problem med sin produkt eller vill få tag på en nysläppt vara på snabbaste sättet

@pao var väl på besök där för några dagar sen?
Orsak och verkan.

Ja jag gick in och sade att detta måste ni förstå är ohållbart med så dålig försäljning :wink:
Skämt åsido, var faktiskt en överaskning

Korrekt.

Malmö är tredje rikets största stad.

Fanns det verkligen sådana tankar :wink:

Var väl mest en riktigt kul gammal anekdot :blush:

Anekdot?
Nu blir jag nyfiken :thinking:

Vaddå? :blush: Det gamla nyhetsklippet med antisemiterna i Malmö :

Freudiansk felsägning :smile:

Rent allmänt är det rätt dyrt driva egen butik, Samsung stängde väl sin i Stockholm? Enklare kanske att Apple har sin egen plats på Elgiganten och Power.
I vilket fall lär de väl satsa på de största städerna.

Från sajten:
image

Vår forummedlem mac3 noterade att Apple har satt upp en skylt i sin affär i Väla Centrum där de meddelar att de kommer stänga för gott den 13 juli.

Apple öppnade dörrarna till sin butik i Väla Centrum utanför Helsingborg i november 2013, och nu ska den stängas för gott av okänd anledning. Alla som bor i området får från och med den 13 juli istället ta sig en tur till Emporia om de vill besöka en Apple Store. Än så länge har Apple inte uttalat sig om varför de stänger butiken, men i Stockholm kommer de öppna en butik i Westfield Mall of Scandinavia någon gång under 2024.

I Sverige kommer det finnas tre Apple-butiker när butiken i Westfield Mall of Scandinavia öppnar: en i Emporia i Malmö, en i Westfield Täby Centrum, och snart en i Westfield Mall of Scandinavia.

Källa: Bubblan, tack till mac3!

Fast hur ofta behöver man egentligen besöka en fysisk Apple butik? Jag har varit inne i Apple butiker utomlands bara för att kika, men har aldrig någonsin köpt något i en fysisk Apple butik. Ska man ha nåt fixat så har de ju sitt expressbytesserivce men vad jag förstår kan man skicka in sin lur eller vad det nu är och Apple skickar samtidigt ut en ny.

Det är väl som alltid, man blir van vid tillgången om man har det och skulle sakna den om den försvinner.

3 gillningar

Jag tror att man stänger för man öppnar en ny, dvs 3 butiker i Sverige

För min del när jag vill titta på färgerna på nya prylar. Det är ofta bilderna är lite överdrivna i webshoppen, sen kommer jag till Emporia och det är blekare än blekast. Prova armband i material jag inte har sedan tidigare. Inbyte av något jag inte riktigt orkar ta tag i för att sälja på Tradera och samtidigt passa på att göra impulsköp av nytt.

Men annars behöver jag inte åka dig, allt annat kommer hem fraktfritt dagen efter beställning.

1 gillning

Jag tänker att det ur ett rent marknadsföringsmässigt perspektiv också har sina fördelar med butiker även om det är dyrt och egentligen inte går ihop :man_shrugging:t2:

Det är fascinerande att dom kan trolla fram så många butikspersonal efterhand som det fyller på med kunder.. När kunderna minskar gör personalen det också. Magiskt.