Apple Store-butiken i Kungsträdgården som aldrig blev av

Korrekt - det kan byggas motorväg rakt över ens villa. MEN det skall alltid till samrådsprocesser när detaljplaner ändras.

Denna är olik samråd när endast bygglov skall medges.

The Hitchhikers Guide To The Galaxy GIF

Intressant i DI om det hela.

Jag tror mycket handlade om att Apple är ett företag som nästan alltid får sin vilja igenom. I många delar av världen inklusive i vårt närområde brukar man som företag kunna ge stöd till kommunen, kanske plantera några träd, ge lite datorer till skolor etc. Detta är helt lagligt i många länder och brukar kunna ske direkt med politiken – detta då de flesta länder till skillnad mot Sverige har ministerstyre.

Naturligtvis finns det länder där rena mutor får ges under bordet men då kommer vi oftast lite längre i från norra Europa.

Av allt att döma fick man redan från början tveksamma signaler från staden men man trodde att man kunde göra sin vanliga förhandlingar men här i Sverige så har vi ju en stel byråkrati som förhindrar sådant (vilket jag vill mena är bra).

Nu ställer man sig frågan om Apple ger fingret åt Stockholm och skiter i en butik i de centrala delarna eller om de fortsatt jagar någon annan plats.

Apple vill ju tjäna pengar. Kan de tjäna pengar i Stockholm så bygger de. Största utmaningen är ju att det kan ta 10 år till att hitta något perfekt för dem.

Ett tag där trodde jag att de skulle flytta in i McDonalds gamla lokaler, mitt emot kungsan nästan men där dök ett synsam upp istället.

Var ju en stor lokal bredvid Kungsan också, då blev det väl Uniqlo eller något annat Japansk skomärke som gjorde det.

Precis!

Asics var det visst!

Ah du tänkte på den! Jag tänkte på lokalen till höger om fridays (om du står och tittar mot parken) där Uniqlo ligger.

Finns det några japanska sport/sko-tillverkare kvar? I så fall är det ju garanterat det som skall öppna i TGI Friday-lokalen!

Nä Asics har lagt ned men jag minns fasen inte vad som är där nu.

Kan tro att det är svårt att få ihop affären med de hyrorna. För att inte tala om de så kallade "Nyckelpengarna" som är tradition i den typen av affärer.

Verkligen! Är nog inte helt lätt.

Hur som helst är det otroligt synd att planerna gick i stöpet. Hade passat perfekt både utseendemässigt och aktivitetsmässigt.

En rolig knorr är att en släkting med familj var över i USA några veckor i somras. Båda föräldrarna var gapigt emot Apples byggplaner. När de kom hem från US berättade de med tindrande ögon att de varit i en Applebutik i NY där de höll gratis kurser. Mannen hade gått en foto och bildhanteringskurs och frun något annat. Jag sa inget men tänkte att vissa har svårare än andra att hålla ihop tankarna och åsikterna.

2 gillningar

Mizuno är ju ganska stora. Inte i klass med Asics.
https://emea.mizuno.com/eu/en/home/

Tydligen får Stockholm en butik till medan butik på Väla i helsingborg stängs ner. Götet står fortfarande utan.

Yes sir!

Vidare samtal om det här: