Apple stämmer päron-app

Från sajten:
image

Det lilla bolaget Prepear med endast 5 anställda har stött på patrull med Apple.

Prepear är en app för måltidsplanering och recept. Vilket passande nog har ett stilrent päron som logotyp. Men nu har de fått lägga ut tiotusentals dollar och säga upp en person på grund av tvister med Apple. Apple påstår att deras logotyp inkräktar på deras trademark. Äpplen och päron har alltid varit varandras motsatser men det verkar inte gälla i detta fall.

Bolaget har startat en namninsamling för att få stöttning i frågan och har i skrivande stund mer än 10 000 underskrifter, vilket var deras mål.

Att Apple stämmer företag för deras logotyper är dock ingen nyhet. De stämde det norska politiska partiet Fremskrittspartiet för att de hade ett äpple som logga och detsamma gäller en cykelbana i Tysklans samt en hel del andra företag som försökt att använda sig av andra frukter i sin marknadsföring.

Källa: Macrumors.

Alltså! Sånt här är ju bara trams. Lägg ner Apple.

Som grafiker kan jag bara hålla med. Har inte grafikerna på Apple pratat med juristavdelningen? Två totalt olika logotyper, ser man inte skillnad på dessa två, kanske man inte bör jobba på Apple.

Nämen oj… Köpte jag päron…, jag som skulle köpa äpplen… Attans att de är så lika varandra. Jaha det för bli päronpaj idag igen…

Känns lite som det här är ett inslag av en juristavdelning som söker saker att göra för att visa att man minsann jobbar på hårt.