Apple ryktas planera bud på rättigheter till Premier League

Från sajten:
image

Enligt den brittiska skvallerpressen så tänker Apple lägga in ett bud på rättigheterna lagom tills nuvarande treårsavtal löper ut.

Apple fortsätter satsa på sport i sitt utbud till Apple TV+ och med succéserien Ted Lasso så kan det vara så att de har fått blodad tand för brittisk fotboll. The Daily Mail skriver nu att Apple planerar att lägga ett bud i ett försök att få rättigheterna till Premier League. Tidigare år har det varit BT Sports, Amazon Prime och framförallt Sky Sports som kämpat för att få rättigheterna till den populära ligan.

Nuvarande treårsavtal löper ut år 2025 med chans att lägga in ett bud redan till slutet av året. Enligt reglerna kan ingen kanal få samtliga matcher som spelas under en säsong vilket öppnar upp chanserna för att Apple TV+ ska kunna sända matcher från Premier League kommande år. För oss i Sverige så har Viaplay rättigheterna till Premier League tills 2028.

Via: Macrumors

1 gillning

Men Viaplay har ju rättigheter till och med 2028? :thinking: Antar att denna nyhet bara gäller Storbritannien.

Skulle aldrig hänt under Steve Jobs tid.

1 gillning

Japp Viaplay verkar ha ordnat ett superduper-avtal för nio länder fram till 2028.
Tack för påminnelsen, lägger in det i artikeln.

Viaplay kan väl sälja rättigheterna vidare? :moneybag::moneybag::moneybag: Killgissar jag…

Season 5 No GIF by The Office

Skulle kännas fantastiskt om Apple köpte dessa rättigheter. Fråga mig inte varför, det bara känns så..:sunglasses::sweat_smile:

Det som är trist med att jättarna köper rättigheter är att vi inte får någon svensk studioinramning och svenska kommentatorer. Åtminstone har det inte hänt hittills.

Hmm, tänkte inte på det. Hur klarar Viasat(eller vad det heter) det?

Det är svenskt. :slight_smile:

Personligen kan jag lätt vara utan de flesta av dessa kommentatorer och studioexperter. Samma tugg, samma mantra hela tiden och tillför inget enligt mig.

Jag tror att Hasse Backe och Bojan Djordjic med flera får ett fett kontrakt om en så stor liga tar sig till Apple TV+ i Sverige :sweat_smile:

En anledning så god som någon att då säga upp AppleTV+ :smiley: