Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

Och efter 17.4 idag kan jag bara bekräfta detta. Webbappen funkar lika bra som vanligt. :+1:

1 gillning

Från sajten:
image

Apple har bekräftat att de arbetar på en användarvänlig lösning för att överföra sin data från iPhone till Android-enheter.

För att anpassa sig till EU:s nya lagar har Apple bekräftat planer på att förbättra överföring av användardata mellan iOS och andra operativsystem. Apple tänker komplettera befintliga lösningar och skapa ett mer användarvänligt verktyg. Det här ska alltså göra det mycket enklare att byta telefon för användare så att bilder, kontakter, lösenord och annan data flyttas med.

Den nya funktionen uppmärksammades först av The Verge och är tänkt att lanseras hösten 2025 – mer än så har inte avslöjats ännu. Med tanke på Apples tidigare åtgärder kring EU:s lagar för digitala marknader (DMA) är det troligt att funktionen endast blir tillgänglig inom EU.

Via: 9to5mac

Läs mer:

Tycker det är vettigt, oavsett om man föredrar Android eller iOS, så är det ju bra att det blir lättare att hoppa emellan.

2 gillningar

Om vi lämnar EU mer än en månad så försvinner våra alternativa affärer.

Så mycket valfrihet! :grin:

Låter bra då kan jag fortsätta hänga i bubblan på mitt favoritsätt efter att jag uppdaterat inatt. :smiley:

Man slutar inte hänga i Bubblan, man ändrar favoritsätt sen gammalt. :joy:

2 gillningar

Nej det inte min avsikt heller men skönt att inte behöva ändra en gammal vana. :smiley:

2 gillningar

Bästa sättet att besöka bubblan

1 gillning

Från sajten:
image

Apple fortsätter att anpassa och justera iOS för EU:s förordning om digitala marknader (DMA).

Apple kommer att släppa uppdateringar som möjliggör ännu större frihet för utvecklare inom EU. Utvecklare kommer snart att kunna erbjuda sina appar direkt från egna hemsidor genom en ny Web Distribution-funktion. Det kommer även tillåtas att appbutiker enbart erbjuder egna appar från appbutikens utvecklare. Apple har tidigare krävt att appar från andra utvecklare måste finnas i appbutikerna.

För att få använda de nya funktionerna måste utvecklare godkänna App Stores nya affärsvillkor som bland annat inkluderar en Core Technology-avgift på 0,50 euro per nedladdning efter en miljon nedladdningar. För att garantera användarsäkerheten kommer Apple att endast tillåta auktoriserade utvecklare som uppfyller vissa kriterier och åtaganden att distribuera appar. Dessa utvecklare får tillgång till speciella API:er som gör det möjligt att dela ut appar direkt via deras hemsidor och integrera dem med iPhone-funktioner.

Via: 9to5mac

Läs mer:

Swedbank kanske? De har en egen App för Android för nfc betalningar.

Jag undrar när kravet ska komma att IRL-butiker inte får ta någon marginal? All vinst måste ju gå till tillverkaren, eller? :thinking:

Apple har gjort det här mot sig själva. Flera små giriga val senaste decenniet, helt i onödan.

Saker som jag tyckt är oskäligt:

  1. Att Apple tar en andel av månadsavgiften för all evighet vid prenumeration. Hade varit rimligt att ta andel av första månadens avgift. Resten tillfaller leverantören.
  2. Att Apple krånglat med Xbox och andra speltjänster.
  3. Att Apple sitter på höga hästar gällande riktad marknadsföring, men själva skickar reklam och ”tipsar” om tjänster som Apple Pay. Stör mig oerhört på att Apple TV gör reklam för andra serier i början av vissa avsnitt.
  4. Att Apple Music raderar mina spellistor när jag avslutar mitt abonnemang.

De bitarna är inte Apple för mig. Var inte så förbannat girig och småsint för några extra dollar! Det är mer värt långsiktigt att göra det lilla extra för mig som kund, istället för det lilla extra för balansräkningen.

3 gillningar

Apple har ju länge sett mer åt aktieägare än sina kunder och utvecklare av appar

Så är det med i princip alla storföretag tyvärr. Apple har alltid varit gniden men har kanske blivit lite värre på sistone är det gäller tjänstebiten. Att man fortfarande bara har 5 GB inkluderat i iCloud är skandal nu.
Men andra telefontillverkare är inte så mycket bättre. Samsung som prånglar ut telefoner som de sedan inte uppdaterar under särskilt lång tid är ett annat exempel på det. Även om man har blivit lite bättre på sistone.

Kan delvis hålla med dig. Samsung har dock sedan 2020 förbättrat sig markant på den fronten. Även 4 år gamla 2000 kr mobiler får uppdateringar även om det inte är varje månad / kvartal.

4 år av säkerhetsuppdateringar är bättre än vad det var förut men det är inte bra.

EU vill visa att de menar allvar med DMA och inleder utredningar om att Alphabet, Apple och Meta undviker att följa olika aspekter av lagstiftningen. Utredningarna skall vara avslutade inom 12 månader. Därefter ställningstagande till eventuella böter, om det fortfarande är ”non-compliance”.

PRESS RELEASE: Commission opens non-compliance investigations against Alphabet, Apple and Meta under the Digital Markets Act

Intressant är att Microsoft inte råkar ut för detta. Dels kan det bero på att de hade mindre att anpassa, eftersom Windows redan är mer öppet för konkurrens. Men de kan också ha lärt sig läxan sen tidigare och fattat bättre hur man samarbetar med EU än deras amerikanska megabolagskollegor.

Angående Apples eventuella ”malicious compliance” så läste jag detta isländska bloginlägg för några veckor sedan:
Facing reality, whether it’s about Apple or the EU, is a core requirement for good management

Lite lång läsning men goda insikter om vikten av att företagsledning ser och förstår verkligheten och historien bakom, i detta fall EU och hur grundläggande den öppna marknaden är för hela EU-projektet. Apple utnyttjade troligen inte sina ”intensiva kontakter” med EU under året före DMA till samarbete utan mer till att tala om hur de vill ha det. Klipper in slutklämmen som är lite kul:

If Apple had faced reality and tried to understand the facts as they are, they would have used the talks to clarify all of these issues and more well in advance of the DMA taking effect.

But they didn’t because they have caught the tech industry management disease of demanding that reality bend to their ideas and wishes.

They were behaving like Elon Musk.

And we certainly don’t want more Elon Musks in the world.

3 gillningar