Apple pausar försäljning av Apple Watch Series 9 och Ultra 2

Från sajten:
image

Apple anklagas för patentintrång och tvingas pausa försäljningen av smartklockorna i USA.

Apple kommer att sluta sälja Apple Watch Series 9 och Ultra 2 i USA den här veckan. Den amerikanska handelsmyndigheten International Trade Commission (ITC) har beslutat att stoppa försäljningen av Apples klockor under utredningen.

Den långtgående dispyten mellan Masimo och Apple går tillbaka tio år i tiden. Masimo och Apple ska då ha haft flera möten gällande sensorer för syrenivå i blodet. Men det blev aldrig något samarbete mellan bolagen och Masimo hävdar att Apple var där för att stjäla information. När Apple väl släppte en Apple Watch med dessa sensorer i Series 6 under 2020 kom en stämningsansökan in på skrivbordet.

ITC har nu kommit fram till att det kan röra sig om patentintrång hos Masimo och stoppar försäljningen av senaste Apple Watch-modeller med sensorer för syrenivå i blodet. Försäljningsstoppet gäller endast i USA från och med torsdag för Apple själva och återförsäljare från och med juldagen. Vi får se vad det här innebär när vi får det slutgiltiga svaret och om det kommer att ha effekter för oss i övriga länder.

Via: 9to5mac

1 gillning

Från sajten:
image

Apple har tillfälligt lyckats häva försäljningsstoppet av deras smarta klockor i USA.

Apple vände sig först till den amerikanska handelsmyndigheten International Trade Commission (ITC) om att tillfälligt häva försäljningsstoppet. Men ITC som först tog beslutet att stoppa all försäljning under utredningen av patentintrång vägrade att ändra sig. Apple vände sig då till den federala domstolen för överklagan och vann.

Apple kan från och med idag sälja Apple Watch Series 9 och Apple Watch Ultra 2 tills den 10 januari. Apple har även uppdaterat smartklockorna med ny mjukvara i ett försök att undvika patentintrången som de anklagas för. Ett nytt beslut om Apples klockor kommer att tas den 12 januari.

Via: 9to5mac

Från sajten:
image

Det verkar som att Apple tvingas till extrema åtgärder för att få fortsätta sälja sina Series 9- och Ultra 2-klockor i USA.

I efterspelet av en stämning från Masimo så tvingades Apple sluta sälja både Apple Watch Series 9 och Ultra 2 i USA. Men sedan såg Apple till att åtgärda funktionerna som inkräktade på deras patent och fick grönt ljus att börja sälja klockorna igen. Nu sägs det att Apple har behövt ta bort funktionen för mätning av syrenivå i blodet helt på klockorna. Funktionen verkar dock finnas kvar på klockor som skeppades innan de förbjöds.

Apple har inte gjort något uttalande om saken än men en talesperson för Masimo har sagt att Apple ska ta bort sensorerna på klockor som säljs i framtiden. Det är möjligt att Apple skickar ut en uppdatering som tar bort funktionen på klockor som redan sålts. Men än så länge gäller det här enbart USA och vi får hoppas på att inte Masimos stämningsansökan hamnar på EU:s bord.

Via: The Verge

Yikes, om inte Apple har ett ess i skjortärmen kan det blir riktigt spännande att se hur de tänker tackla den utmaningen.

1 gillning

Som jag förstått det är det inte ett typiskt fall av patenttroll utan lite mer substans bakom?

Ja det fanns ett samarbete redan 2014 långt innan AW fick sensor för syrenivå men som Apple sedan drog sig ur plötsligt.
Men låter otroligt klantigt och girigt av Apple att använda samma tekniska lösningar som Masimo har patent för :sweat_smile:

Från sajten:
image

Det var i slutet av december som Apple var tvungna att pausa försäljningen av deras senaste smarta klockor på grund av potentiellt patentintrång.

Appellationsdomstolen i USA har sagt sitt idag och nekade Apple att fortsätta kunna sälja Apple Watch Series 9 och Ultra 2 och från och med imorgon måste klockorna plockas bort från butiker och hemsidor då de inte längre får säljas i USA. Om du inte har hängt med i turerna kring detta så handlar det kort och gott om att Apple anklagas för patentintrång av ett bolag som heter Masimo som sträcker sig tio år bak i tiden. De hade då en sittning tillsammans där Masimo visade upp sina sensorer som kan mäta syrenivån i blodet. Det blev aldrig något avtal mellan bolagen och Masimo hävdar nu att Apple enbart hade mötet för att stjäla information.

Apple kommer med största sannolikhet börja sälja Series 9 och Ultra 2 utan sensorerna som mäter syrenivån i blodet tills den här saken är avklarad. Beslutet gäller enbart i USA och om Apple kommer tvingas avaktivera sensorerna i redan sålda klockor i USA återstår att se.

Via Macrumors

Hittade en AW Ultra 2 som var refurbished i nyskick för 8K. Skapligt sugen på att slå till. Eller är det smartare att vänta på AW10? Det är egentligen främst batteritiden jag vill åt, och den där dubbeltap funktionen.

Svårt att säga. Jag letar också ett bra erbjudande

Men nu känns det som s3 är strategin för mig

1 gillning

Om du är sugen och känner att du har råd så tycker jag att du ska slå till.
Köpte en AW Ultra nyligen och batteritiden gör en väldigt stor skillnad :ok_hand:

Sen om det här påverkar övriga världen inom kort så kanske klockorna blir av med sensorer för syrenivå i blodet.

1 gillning

Det blev en Ultra 2. Tror inte jag kommer bli besviken :blush:

1 gillning

Ni som redan har en Ultra 1/2, vad använder ni actionknappen till? På min 15 Pro har jag inte hittat nån vettig användning för den egentligen. Har en genväg så jag kan tända o släcka lampor hemma, men slutar oftast med att jag ber google assistant att göra det istället.

Det roliga var att jag inte kunde svara på det utan att ha tryckt på den först :sweat_smile:
Ficklampa var det visst.
På telefonen är det sömn-fokus som jag aktiverar varje kväll.

1 gillning

Från sajten:
image

Mitt i rättstvisten avslöjas det att jailbreaking av en iPhone kan återaktivera den inaktiverade syremätningen på Apple Watch.

Apples juridiska kamp fortsätter mot Masimo – som har tvingat Apple att sluta erbjuda Apple Watch-modeller med syremätning i USA på grund av patentintrång. Masimos senaste rättsliga manöver var en demonstration att jailbreaking av en iPhone kan kringgå Apples deaktivering av syremätningen på Apple Watch.

Eftersom detta dock krävde en äldre iPhone och ett jailbreak-intrång för att fungera så var det inte mycket Masimo kunde vinna på det i rätten. Apple kommer att kunna återaktivera funktionen senast i augusti 2028 när Masimos patent löper ut. Apple har dock överklagat beslutet i hopp om att kunna erbjuda syremätning på Apple Watch i USA innan dess.

Via: 9to5mac

Läs mer: