Apple Music vs Spotify

Väcker liv i den här diskussionen Apple Music vs Spotify

Fick 6mån gratis AM vid köp av HomePods mini. Som trogen Spotify-användare så blir man ju nyfiken. Kan tillägga att allt i hemmet är Apple. Alla familjemedlemmar använder iPhone, Apple TV mm

För och nackdelar med AM vs Spotify????

Kör idag Spotify familj och tyvärr var ju de 6mån på Apple Music personligt, så kan ju ej testa det fullt ut som tänkt.

Men vill ändå höra era tankar och omdömen på de här två tjänsterna mot varandra idag!

Apple Music har stöd för ljust tema. Spotify har alltid mörkt tema.

2 gillningar

Jag hade haft Spotify sen det släpptes mer eller mindre men fick nog för 2 år sedan och skaffade Apple Music.
Det var lite jobbigt att överge alla mina listor men har inte kollat tillbaka sen dess.
Det första jag märkte var när jag körde bil att det krävdes mycket lägre volym på högtalarna för att få samma volym…. Och ljudkvalitén är mycket bättre!
Det är ju såklart en smaksak.

4 gillningar

Testa och säga till dina HomePods att spela musik med Spotify.:wink:

Det är väl bara en smaksak. Utbudet av musik är samma.
Ljudet på Music är bättre dock.

3 gillningar

Jag bytte till Apple Music när det kom för det på den tiden var mycket bättre än Spotify på att hantera album. Mycket kring Spotify då var uppbyggt på att skapa spellistor för allt.
Sedan är AM bättre på att ta in egen musik som man har rippat från egna skivor och så är det ett plus att man kan använda tredje-partsklienter om man vill ha ett annat utseende eller andra funktioner.

1 gillning

Från sajten:
image

Med appen Playlisty går det att spela upp Spotifys spellistor direkt i Apple Music.

Vi har tidigare skrivit om olika sätt att konvertera Spotify listor till Apple Music listor. Men så länge folk huserar på olika streamingtjänster kommer det bli ett bekymmer när det läggs till nya låtar eller vi vill ta del av nya listor. Men nu finns det en app som låter oss ta listan från Spotify och direkt börja spela låtarna. Låter det för bra för att vara sant. Ja, alla låtar hittas inte alltid och önskar vi spara ner listor med mer än 20 låtar till Apple Music behöver vi betala 40 kr för Pro versionen av appen. Det är också fullt möjligt att bara sätta igång spellistan så dyker låtarna upp i “spelas nu”.

I Appen behöver vi först logga in med Apple Music. Därefter kan vi logga in med Spotify och YouTube om vi önskar. Användargränssnittet lämnar en del att önska men appen gör sin sak. Vi kan se hur många procent av en spellista den lyckats matcha. På vår mest obskyra spellista med 102 låtar lyckades Playlisty matcha 95 % vilket får ses som godkänt. Därefter kan vi ställa in att Apple Music kickar igång för att spela låtarna eller spela upp dem direkt i Playlisty.

Så nästa gång kompisen delar en ny spellista är det bara att öppna den i Playlisty och avnjuta det i Apple Music. Extra trevlig funktion är att om du skulle hitta en spellista på YouTube är det fullt möjligt att importera även den till Apple Music.

Via: LifeHacker

Playlisty finns till iPhone, iPad och Mac.

Då och då får jag lite gratismånader i Apple Music via Shazam eller liknande.
Gillar ljudet i AM men gränssnittet är ju tyvärr inte den bästa. Det tar tid att ladda upp saker, till exempel sök - den har inte ens instant sök som Spotify. AM står alltid och tänker en liten stund varje gång man tryckt på ett album/spellista eller gjort ett sök.

Då har du något fel i din enhet. För mig lägger AM fram sökresultat direkt efter varje bokstav jag skriver in. Utan fördröjning.

2 gillningar

Samma här. Har ingen fördröjning när jag söker.

2 gillningar

Några upplevelser efter några års användande av Apple Music:

  • Spellistor sparas inte om du avslutar tjänsten. Då försvinner allt. Avslutar du Spotify finns konto och spellistor kvar i alla evighet. Ett typiskt Apple-diaboliskt-sätt att binda sina användare till sina tjänster.
  • Synkningar mellan enheter är helt otroligt dålig. Ändringar som görs på telefonen kan ta dagar (eller aldrig) att synkas till datorn.
1 gillning

Aldrig upplevt att det tar sådan tid. När Apple Music lanserades var det dock ganska buggigt och var lite av ett lotteri. Men senast åren har det funkat utan problem för mig.

Jag rensade sökresultaten och det verkar gå lite snabbare nu. Men fortfarande inte lika instant som Spotify

Vad har du för enhet? Mac, iPhone, Android?

Oj, vad dåligt av Spotify. Avslutar jag ett konto så hoppas jag att mina uppgifter blir raderade.

1 gillning

Dom behöver väl hålla uppe antalet användare kanske :wink:

Alltså avslutar man så försvinner det. Men avslutar man endast premium så går det ner till gratisvarianten.

2 gillningar

iPhone 13 Pro, iPhone 11 (jobb), MacBook Pro och iPad Air

Fortfarande uselt att Spotify enbart har lösenord som säkerhet vid inloggning. Det är 2022 nu och lösenord är inte säkra.

1 gillning

Jag körde AM under ungefär ett år men störde mig hela tiden på att man inte kunde sortera spellistor i ordning efter att man lägger till låtar (finns en workaround genom Musik på Mac, inte hållbart). Så gick tillbaka till spotify, tyvärr. Men nu i dagarna stötte jag på Soor som verkar kunna göra detta, någon som testat? :thinking:

Ändå värre att dem inte erbjuder ljust läge...

1 gillning