Apple Music Classical lanseras den 28 mars

Från sajten:
image

Apple kommer inom kort lansera en helt ny app som heter Apple Music Classical som inriktar sig till alla som älskar att lyssna på klassisk musik och som vill grotta ned sig i biografier och mycket annat.

Apple Music Classical kommer att erbjuda hundratals sammanställda spellistor, tusentals exklusiva album, biografier om kompositörer, guider om olika viktiga verk och musiken går att spela upp i 192 kHz/24 bit Hi-Res Lossless. Tjänsten är bara tillgänglig genom att teckna ett abonnemang av Apple Music och har du redan ett abonnemang så kan du redan idag förhandsboka appen i App Store så kommer den automatiskt laddas ned på lanseringsdagen.

Apple Music Classical:

  • tusentals exklusiva album
  • möjlighet att söka på kompositör, verk, dirigent och till och med katalognummer för att hitta specifika inspelningar på ett ögonblick
  • bästa möjliga ljudkvalitet (upp till 192 kHz/24 bit Hi-Res Lossless) med tusentals inspelningar i fylligt rumsligt ljud
  • kompletta och korrekta metadata så att man vet exakt vilket verk och vilken artist som spelas
  • tusentals redaktionella kommentarer med bland annat biografier, beskrivningar av viktiga verk med mera.

Lansering sker den 28 mars och appen släpps i hela världen förutom Kina, Japan, Sydkorea och Taiwan. Appen finns enbart till iPhone men en Android-app kommer släppas inom kort. Apple skriver även att det kommer krävas en internetanslutning för att lyssna på musik i Apple Music Classical. Vill du förhandsboka appen så du har den i din iPhone vid lansering så kan du klicka dig vidare till App Store.

1 gillning

Så samtidigt som Spotify siktar in sig på TikTok-generationen så gör Apple helt tvärtom.

1 gillning

Jag fick lite insiderinformation av Apple att alla bilder på de klassiska kompositörerna har gjorts om till AR-videos med hippa filter som kommer gå att scrolla igenom medans man lyssnar!

Pinsamt att inte ens Apple prioriterar iPadOS. Appen släpps enbart till iOS.

1 gillning

Går du runt på stan och plåtar med din iPad också? :joy::joy:

Förhandsbokat!

Nej, men jag kan tänka mig att många som är målgrupp för den här appen har en iPad som enda dator.

Denna typen av musiklyssnare vill nog även sitta ner och läsa på skivomslaget eller vad det nu ska kallas, och läsa om vem som spelar pukor och trumpter.

Det vill väl alla som verkligen uppskattar och har ett stort intresse för musiken dom lyssnar på.:nerd_face:

Jo. Men med tanke på det här med att appen bara släpps för småskärmar med iOS och inte för iPadOS. Vanliga skval-Musik-appen finns för iPad som njutarna kan sitta ner med och titta lite större.

1 gillning
1 gillning

Som vi har väntat! NOT!:sweat_smile:

2 gillningar

Känns som det hade varit smidigare att maila alla 3 som väntar på detta. :smiley:

1 gillning

Händer att jag lyssnar på klassisk musik. Har inga särskilda favoriter. Men har en hel del skivor, både stenkakor, lp och cd. Så appen kommer nog att användas.

När sjutton kommer den till Apple Tv då?

De kanske har kommit fram till att 8 av 10 som lyssnar på klassisk musik inte tittar på tv.

:laughing: Jag tycker om att använda Apple Music på tv:n. Den är ju dessutom kopplad till hemmets bästa högtalare. :man_shrugging:t2:

1 gillning

Enligt min pseudovetenskapliga undersökning i bekantskapskretsen är det nämligen så. De som gillar klassisk musik tittar inte på tv – och i de undantagsfall som de gör det så är det något på SVT.

De har ofta en liten tv, gärna gömd i en möbel eller bakom någon form av skynke.