Apple HomePod återlanseras med fler smarta funktioner

Nej, den gamla hann sluta säljas innan jag köpte ett par. Däremot har jag läst flertalet reviews där de anser att de är jämnbördiga., sedan är det som alltid med ljud att det är högst subjektivt.

1 gillning

Tror det kommer bli lite Pixel effekten nu, en del som gråimporterat tidigare men nu när den finns att köpa "på riktigt" så kommer fler få upp ögonen och köpa.

2 gillningar

Här är en jämförelse som jag varit på jakt efter.

Kollar vi telefonen sittandes i bilen. Ska kolla graferna närmare när jag kommer hem.

1 gillning

Du får gärna sammanställa vad som är nytt och skiljer dem åt.

Snabbare processor ska väl nämnas, möjlighet att stereokoppla likaså. Och sist men inte minst att strömkabeln är lös.

Men jag är mest intresserad av ljudet. Här påstås att den gamla nog är äldst och låter bäst. Den nya har lite bättre bas och lite bättre diskant som jag tolkar honom. Så hur han kommer fram till att den gamla låter bättre vet jag inte, kanske bättre balanserad i hans öron? Sett även andra jämförelser nu och att den nya har lite bättre bas verkar det finnas en enighet kring.

Hur vi uppfattar ljud är väldigt individuellt och därför ska man ta olika grafer med en nypa salt. Kollar man på den här videon/jämförelsen och den graf han visar och fokuserar på det jag är nyfiken på, bättre tal, så har jag ringat in ett viktigt frekvensområde.

Tal brukar beskrivas på lite olika sätt vad gäller frekvensomfång. En del säger 100-400 Hz för att fånga grunderna i talet, andra säger 100-8000 Hz där området 2000-8000 är viktigt för att det ska bli ett rent och krispigt tal. Det jag ringat in är 2000-8000 Hz och det ser ut som nya HomePod är lite starkare där. Sedan är det svårt att veta om ett burkigt/mörkt ljud är högre eller om det låter krispigt. Det tycker jag ofta är svårt med denna typ av krafter. Burkigt är såklart orättvist mot gamla HomePod som jag tycker är fantastisk på allt utom just tal, men försöker få fram vad jag menar.

2 gillningar

Det gick väl innan också?

Det går med första gen med :slight_smile:

2 gillningar

Det kanske gick? Jag trodde det var nytt.

1 gillning

Japp jag har mina gen1 i stereo så det var därför jag undrade.

1 gillning

Japp, inte nytt. :joy::joy:

Är priset nytt :slightly_smiling_face:

Vad man gillar för ljud är såklart individuellt men när jag lyssnade på videon tyckte jag HomePod Gen 2 lät helt klart bättre. Men då gillar jag klar mid-range.

1 gillning

Jag fick min i fredags.
Har inte haft någon HomePod innan, däremot Sonos 1, Sonos Move och Bose Revolve som man kan jämföra med.
Nu har jag inte gjort några side by side-jämförelser, men kan konstatera följande:

  • Hade förväntat mig ett "större" ljud av HomePoden. Visst, det låter asbra, och den har fantastiskt skön bas, men man hör fortfarande var ljudet kommer ifrån. (vet inte varför jag hade förväntat mig något annat egentligen, kanske för att ljudet från HomePod har prisats så).

Med detta sagt så ångrar jag att jag inte köpte två. För min gissning är att ett stereopar med dessa kommer bräda det mesta!

Däremot, som bärbar och liten högtalare så tycker jag fortfarande bäst om min Bose. Det är sjukt tråkigt att den inte har AirPlay. :frowning:

Och som instick i debatten hur den kommer att sälja så tror jag att marknaden kommer gå väldigt bra för dessa. Vi i Sverige har bara kunnat köpa via grå-import, när den nu öppnas upp för gemene man så är det många som litar på Apples kvalitét som kommer att köpa den. Står den dessutom och mullrar så där skönt basigt, på en plats på MediaMarkt eller Elgiganten, så kommer den sälja sig själv.

2 gillningar

Blir spännande att höra hans åsikter i ATP.

2 gillningar

Drar inte folk på lite väl stora växlar när det gäller att jämföra gamla och nya HomePod.
I slutänden spelar väl det ingen större roll.
Det gamla modellen säljs ju inte längre och det är väl andra produkter som säljs nu som den skall jämföras med.

6 gillningar

Det låter som en ganska rimlig iakttagelse

Nu gäller det att prata upp ljudkvaliten på dom gamla för att kunna sälja av dom snabbt :slight_smile:

Rätt många på blocket till salu för en alldeles för hög peng :slight_smile: .

På ett sätt har du ju rätt såklart. Men det finns flera pusselbitar som gör jämförelsen med de gamla intressant. Både seriöst och på ett Applevis...

Det seriösa är att nedläggningen och uppstarten igen är intressant i sig. Därför blir det väldigt intressant att se vad Apple pysslat med och vad de kan åstadkomma. Sedan är jag personligt sjukt intresserade av om de har lyckats täppa till den lilla svaghet de har.

Applejämföreslen handlar om att vi är ett ganska stort gäng som är beredd att betala på ett annat sätt för Appleprodukter än för andra tillverkares produkter. För Apple "räcker" det med att vara lite bättre med en ny produkt, även högtalare, för att en hel del ska vara redo att byta upp sig. Det händer inte med Libratone eller JBL...
Till sist är det ett beteende som är väl grundat från t.ex. iPhone. 99% av snacket vid släpp av en ny är jämförelser med förra årets. Självklart borde det även där vara en frågan om mer jämförelser med andra nya telefoner. Men Apple är Apple och vi med dem..:grin:

2 gillningar

Nu är ju Marco Arment en audiofil av rang (även om han aldrig skulle erkänna det själv). Så det där tar jag med en stor nypa salt. :wink:

1 gillning