Apple HomePod återlanseras med fler smarta funktioner

Den enda nackdel med HomePod som jag stör mig lite på är det som @Thor var inne på i podden. Den är lite för mörk för poddar. Är det någon som sett en jämförelse mellan den gamla och den nya? Har Apple lagt restriktioner på den typen av test? Varför har det annars kommit så få sådana? Jag har inte sett någon, fast jag har inte kollat igår och idag.

JAg hittade en test där man direkt jämför den nya med den gamla. Inte en särskilt bra test men h<n visade ett diagram från en egen test som ser ut så här:

HAn indikerar att mellanregistret är lite bättre? Svårt att få grepp vad bättre är dock.

Vad jag har läst och hört låter dom likvärdigt.

1 gillning

Kan ju vara så som ni skriver. Men nu får den ju stanna oavsett för drar Apple in den om några år igen så är det ju mycket tokigt

1 gillning

Misstänker att vi i Sverige är lite extra uppspelta för att den äntligen är lanserad här. Tror inte heller den kommer att bli någon storsäljare med tanke på prisbilden.

1 gillning

Men det är förvånansvärt få tester som ställer den nya och gamla mot varandra annat än i resonemang. MKBHD pratar och resonerar väl bara om de två, ingen seriös eller halvseriösa ljudjämförelse? Jag älskar min HomePod men den är lite för mörk i mellanregistret för pratradio(poddar) och det skulle därför vara guld värt om de spetsat till (övre)mellanregistret lite.

Exakt, det var därifrån jag tog grafen. Har du kollat på videon och fattat vad han mätte? För där var ju mellanregistret lite "bättre".

Sorry, såg det, raderade mitt inlägg :blush:

1 gillning

Lyssnar ofta på Studio Ett I P1 när jag lagar mat och har inte reflekterat över att den skulle vara mörk för prat.
Men vi kanske inte har samma öron och krav.
Och återigen tror jag Apple fokuserar på musik/film före prat när det gäller dessa "smarta" högtalare.

Kan man inte ändra någon typ av ljudinställning? Hade ju varit gött om det fanns några olika profiler, typ radio, pod, bas, rock, dance

Vi hör ju alla olika. Därför blev jag glad när @Thor nämnde det i podden. Då är vi i alla falla två med min typ av öron..:grin:

Sedan är väl SR sjukt bra på ljud? Om man lyssnar på en podd och sedan går över till P1 kan man ju få känslan av att man förflyttas till Berwaldhallen..:sweat_smile:

2 gillningar

Ja. Poddar har ju en väldig "bredd" när det gäller ljudkvalitén.:wink::joy:

1 gillning

Värsta är ju när de är typ tre med olika mikrofoner och ljudkort. En låter som hen sitter i en låda, den andre som hen är på stan och den tredje kristallklart studioljud.. :woozy_face:

På tal om HomePod och dess ljud hade jag fest i helgen.
Dansgolvet hamnade i köket där jag har två parkopplade och det var 2-3 stycken som frågade var ljudet kom ifrån. Dom står placerade på fönsterbrädan tillsammans med krukväxter så dom smälter in bra.
Dom var väldigt imponerade av ljudet som dessa relativt små rackare presterar.

9 gillningar

Förra veckan var det ju exakt så om man råkade slå över till P1 mitt i sista avsnittet av Nordegren & Epstein! :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Jag delar din uppfattning om ljudet på poddar i HomePod mini. Föredrar telefonens högtalare när jag lyssnar på pod i sängen. Har testat att ändra den inställning som finns med minimal förbättring.

1 gillning

Trevligt, trevligt :blush:

Spatial Audio / Atmos med dessa är en fröjd med film och musik.

9 gillningar

Har du köpt två av de nya..? :smiling_face_with_three_hearts:

Jepp.

1 gillning

Har du haft den gamla varianten? Nyfiken på jämförelser i ljudet. Inte minst om mellanregistret är lite ljusare/högre.