Apple ger vika - RCS kommer till iMessage

Önskar att man kunde välja helt andra färger på bubblorna, som man en gång i tiden kunde göra i inställningarna i iChat.

3 gillningar

Vi har inga bubblor i Android och jag förstår därför inte alls diskussionen om det. Är det grejen att blått känns bättre för att det är iMessage? Det är bara en sak man borde bry sig om, det är att kryptering är aktivt.

På Android står det "RCS" i fältet innan man börjar skriva och ett litet hänglås visas vid skickat/mottaget om det är krypterat, annars står det SMS så man ska förstå att det inte är krypterat antar jag.

2 gillningar

Tror det är mycket en USA debatt, med bubblorna. Men rent praktiskt är det väl om man skickar en bild via SMS från en Android till en iPhone blir den inte högupplöst och lite suddig så att säga.
Vanligt folk som inte är så insatta i den bakomliggande tekniken förstår inte varför.
I och med att RCS support kommer införas blir det väl inte så längre?

Bubblorna är alltså en lika logisk fråga att bry sig om som halloweenfirandet här i Sverige alltså :joy: men jag fattar lite grejen bubblan har varit en indikator på att man borde köra Messenger/WhatsApp med den personen.

Ja om i nu inte Apple hittar på någon lightvariant av RCS bara för att så tappar bubblan den relevansen lite. På Android har det också fungerat i ett par år med bilder, filmer och grupper via just RCS standarden.

1 gillning

Min känsla är att iPhone är mycket mer av en statussymbol i USA, iallafall bland unga människor. I Sverige verkar iPhone/Android vara mer av ett aktivt val.

1 gillning