Apple ger vika – RCS kommer till iMessage

Önskar att man kunde välja helt andra färger på bubblorna, som man en gång i tiden kunde göra i inställningarna i iChat.

3 gillningar

Vi har inga bubblor i Android och jag förstår därför inte alls diskussionen om det. Är det grejen att blått känns bättre för att det är iMessage? Det är bara en sak man borde bry sig om, det är att kryptering är aktivt.

På Android står det "RCS" i fältet innan man börjar skriva och ett litet hänglås visas vid skickat/mottaget om det är krypterat, annars står det SMS så man ska förstå att det inte är krypterat antar jag.

3 gillningar

Tror det är mycket en USA debatt, med bubblorna. Men rent praktiskt är det väl om man skickar en bild via SMS från en Android till en iPhone blir den inte högupplöst och lite suddig så att säga.
Vanligt folk som inte är så insatta i den bakomliggande tekniken förstår inte varför.
I och med att RCS support kommer införas blir det väl inte så längre?

Bubblorna är alltså en lika logisk fråga att bry sig om som halloweenfirandet här i Sverige alltså :joy: men jag fattar lite grejen bubblan har varit en indikator på att man borde köra Messenger/WhatsApp med den personen.

Ja om i nu inte Apple hittar på någon lightvariant av RCS bara för att så tappar bubblan den relevansen lite. På Android har det också fungerat i ett par år med bilder, filmer och grupper via just RCS standarden.

1 gillning

Min känsla är att iPhone är mycket mer av en statussymbol i USA, iallafall bland unga människor. I Sverige verkar iPhone/Android vara mer av ett aktivt val.

1 gillning

Det är alltså Kina och att inte EU som fått Apple att införa RCS. Är vi bekväma med en standard som Kina tycker är bra? :thinking:

Har du läst Gruber? Han har så många fel om RCS i den artikeln så orkar inte ens kommentera det.

Såg denna:

https://www.reddit.com/r/UniversalProfile/comments/153rrwl/chinas_proposed_regulation_could_force_apple_to/

Inte läst så noga vad Gruber skrivit ännu.

Det är nog bara en Kina-grej då eftersom RCS i övriga världen inte har något med operatörer att göra.
Men det spelar ju ingen roll för kinesiska iPhone-användare, staten har redan nyckeln till deras iCloud.

1 gillning

På Wikipedia:

Google has added support for end-to-end encryption for all chats using RCS in their own app, Google Messages. End-to-end encryption is not a feature of RCS specified by GSMA

Hur kan en standard framtagen av GSMA inte ha något med operatörer att göra? Det är ju mobiloperatörernas lobbyorganisation.

Om man har en operatör som inte stödjer RCS så går meddelandet via Google istället. Tveksam att Apple kommer att göra nåt liknande då de har iMessage.

1 gillning

Läs under rubriken What is RCS? varför det blivit som det blivit.

Med andra ord kommer RCS vara värdelöst om Apple inte inför Googles variant? Eller har jag missat något?

Yep, just nu iallafall.

Om jag har förstått detta rätt?:

SMS | Operatörsnivå, okrypterat.
/
RCS Universal Standard | Operatörsnivå, okrypterat
/
RCS i Google Messages | Appnivå, änd-till-änd-krypterat.

Google Messages är numera den förvalda meddelandeappen i de flesta Androidtelefoner och har E2E-kryptering i ett extra lager utöver RCS Universal Standard. Men många mobiltillverkare eller operatörer har också sin egen meddelandeapp som stöder RCS Universal Standard som man kan välja att ha som förval, och då blir meddelandena INTE krypterade.

Vad jag förstår använder RCS också SMS som fallback, om ett meddelande skickas via en operatör (eller till en mobil) som inte stöder RCS. Det kan ju vara en Nokia 3310, ett mobilnät i ett u-land - eller en iPhone…

Det syns tydligt i Google Messenger om ett meddelande skickas via SMS. Det jag undrar (ping @katho / @ante) är om man i Google Messenger tydligt kan se om ett meddelande sänds till en annan RCS-app som inte använder Googles E2E-kryptering? Eller skickas det även då som SMS?

Nej, vi kommer ju fortfarande kunna skicka gruppmeddelanden och bilder på ett bättre sätt, enligt en universiell standard. Hög tid att byta ut en 40 år gammal teknik mot en 15 år gammal. :slight_smile:

Och vi har Google att tacka för att de pushat på telefonoperatörerna över världen att införa RCS.

Tillägg: Apple hade ju redan i och med iOS 17 börjat införa mer avancerade meddelandefunktioner mellan iMessage och Android, antar att dessa funkar som översättare på servernivå? Men måste ju vara så mycket enklare att bara adoptera en standard.

1 gillning

Man ser tre olika ikoner vid meddelandet. Minns inte nu vad dessa var.

Vad jag förstår är det kinesiska operatörer som önskat att RCS blir standard på alla mobiler. Och kinesiska staten är villiga att bistå med det via lag. Ett enkelt beslut tror jag för en totalitär stat att stödja en okrypterad standard innan en av de krypterade blir standard i en annan del av världen?

Apple har själva inget att vinna på att införa ytterligare en krypterad standard utöver sitt iMessage (förutom goodwill). De sa i och för sig i höstas att de vill fortsätta arbeta med GSMA att utveckla RCA. Men jag spinner det lite elakt till att de mycket väl vet hur svårt det skulle vara att komma överens om en änd-till-änd-krypterad standard i GSMA så det är riskfritt.

Tror nog Gruber kan ha rätt. Kommande lag i Kina är det som kan ha fått Apple att ändra sig om RCA. EUs DMA bedömde ju inte iMessage en gatekeeper för konkurrens.

Det lustiga då blir ju att jag som iPhone-användare har Kina att tacka för att jag detta år äntligen slipper få mina grupp-sms uppsplittade när jag måste inkludera släktens svarta fårskallar som har en Android. :laughing:

2 gillningar

Men det innebär att man som Androidanvändare behöver vara lite mer insatt om man vill veta att ens meddelanden verkligen sänds krypterat?

I slutändan kan man väl aldrig vara helt säker om man inte vet att mottagaren använder just den app som jag själv väljer att lita på. Ungefär som de kriminella som valde att lita på ANOM :joy: