Apple delar upp iPhone-familjen i två läger

Från sajten:
image
iPhone 17

Instegsmodellen av iPhone 18-serien lyste med sin frånvaro på gårdagens Apple-event och det beror inte på att modellen är nedlagd. Apple har istället ändrat hur de lanserar sina telefoner och släpper inte längre hela serien samtidigt på hösten. Istället kommer de dela upp lanseringarna där de dyrare modellerna iPhone 18 Pro, iPhone 18 Pro Max och iPhone Duo släpps på hösten medan iPhone 18 tillsammans med iPhone 18e och iPhone Air 2 kommer släppas i början av 2027.

Varför Apple har gjort så här kan vi bara sia om men en anledning skulle kunna vara att utbudet av telefoner helt enkelt har blivit för stort, en annan skulle kunna vara den rådande minnesbristen som gör det svårt att leverera så många telefoner samtidigt eller så kan det vara att de vill dela upp dem för sina kvartalsrapporter. Så var du ute efter en iPhone 18 eller kanske iPhone Air 2 så ser det ut som att du får vänta ett tag till.

Det suger ju, jag som skulle byta min jobbtelefon :frowning:

Du får övertyga någon om att du kan jobba dubbelt så effektivt med en Duo.

Blir nog svårt :smiley:
Men eftersom min 15 är spräckt runt om hade ju en 18 suttit bättre nu :slight_smile:

Såg att iPhone 17 blivit dyrare i och med gårdagens lansering. Stämmer det

Verkar vara prishöjning på alla telefoner även äldre. Klickade hem 20st iPhone 16 idag då Telenor fortfarande hade gamla priset.

Då gjorde jag kanske rätt i att påpeka för svärmor att det var bättre att hon skaffade ny 17 innan gårdagen :blush:

20 st iPhone 16 och några gångjärn så har du mer än en duo.

Ni som har iPhone 17, hur upplever ni aluminiumbodyn?

Jag har iPhone 16 PM i titan och det känns som en body i aluminium blir repig bara man tittar på den. Jag har inget skal på min 16 och skulle inte vilja ha det på en ny telefon heller.

Det blir en del patina på den. Se John Grubers bild här:

After 10+ months of near-daily use, the anodization is beginning to wear away at the top corner of my iPhone’s camera plateau, where there’s a bit of a sharp corner. I find this to be a charming patina, not a flaw, and looking at that wear increases my affection for this little guy.

Hmm, är inte överens med mig själv om detta är bra eller dåligt…

Det är som det var innan iPhone 15. Vi fick stål och titan, men nu är det bara att vänja sig vid patina igen tills de hittar på något nytt.

Om man inte kan nöja sig med en Air.

Ja, det är ju det…

Jag har också funderat på en Air med allt vad det innebär i form av tillkortakommanden sett till Pro.

Nu känns det dock än mindre aktuellt då de inte släppte någon Air 2 nu, då skulle man hoppa på ”gammal” hårdvara istället för ny i iPhone 18 PM.

Det kommer med stor sannolikhet en Air 2 i vår.

Min 17 pro silver har tappats både på asfalt och klinkerplattorna på toalettgolvet. Syns knappt.

Silver borde väl också vara den mest förlåtande färgen? Min svarta MBP hade fått lite patina redan första veckan, medan min silverfärgade MBA som är fem år gammal inte har samma patina.

Så är det förstås. Men telefonerna är inte i närheten av så ömtåliga många, icke ägare, vill påstå.

Som du säger. Aluminium är långt ifrån lika reptåligt som titan och stål.
Så får varna känsliga tittare!:tired_face:

Jag betraktar mig som ganska pedant och försiktig med mina prylar. Men får kanske omvärdera det. :sweat_smile:

Min blåa 17 Pro har inte en repa eller skav någonstans. Använd nu i 12 månader utan skal eller skärmskydd.