Apple bekräftar att iPhone 13 saknar brusreducering

Från sajten:
image

Att dämpa omgivningsljud under telefonsamtal är visst en funktion som inte finns till iPhone 13.

Användare har uppmärksammat att deras iPhone 13 saknar inställningen för brusreducering, något som funnits på tidigare modeller. Många undrade om det var en bugg i iOS 15 som gjorde att de inte kunna använda funktionen.

Men nu har det bekräftats av Apple Support på Twitter att iPhone 13-modellerna saknar brusreducering i samtal. På tidigare iPhones står det under funktionen att den är till för att dämpa omgivningsljud när man inleder ett samtal med telefonen mot örat.

Via: 9to5mac

Komponentbristen som orsakat bortfallet?

Vi lär aldrig få veta men komponentbristen har ju skapat många intressanta kompromisser :slight_smile:

Att iPhone 13 saknar bullerreducering är en allt för långt dragen slutsats utifrån vad en person har uppfattat att en supportperson har sagt... Det är inte bekräftat. Och det är troligen fel, annars borde internet ha svämmats över av trådar som klagar på dålig samtalskvalitet från iPhone 13.

Det som kan konstateras är att iPhone 13 inte har någon möjlighet att manuellt stänga av eller aktivera bullerreducering. Och nyheten tyder på att det inte är en bug utan avsiktligt. Det är en inställning som på tidigare modeller finns under hjälpmedelsinställningar och som de flesta är omedvetna om. Men i vissa fall kan bullerreducering störa eller interagera med andra ljudfunktioner, då kan det vara bra att ha möjlihget att stänga av.

Men jag har inte märkt att mina vänner tycker att det är svårare att höra min röst, fastän jag ringer från en skramlande spårvagn. Jag tror bullerreducering fungerar alldeles utmärkt på iPhone 13. :smiley:

1 gillning

Vi har tagit informationen helt från 9to5mac och jag övervägde att bara skriva det som att det är möjligheten att skifta som saknas. Troligtvis finns det någon form av brusreducering inbyggt men att patent och annat trist har kommit i vägen.

Som du säger är det få som klagat på annat än att inställningen saknas. Troligtvis kommer ett officiellt uttalande från Apple inom kort och vi lovar att vara snabba med att rapportera det.

Lite oroande att Forbes har ställt frågan till Apple utan svar för över två veckor sedan:

1 gillning

Kollade just på en nyligen återställd iPhone 7 med iOS 15. Där är inställningen PÅ som förval
Inställningar > Hjälpmedel > Ljud/bild > Brusreducering.

Jag antar är att det bara är möjligheten att stänga av brusreducering* som är borta, och en höna görs av en fjäder. Orsaken kan vi bara spekulera om. Det kan vara med vilje (folk klagar när de av “misstag” stängt av det) eller att brusreduceringen hanteras direkt av mikrofonernas maskinvara, och/eller att inställningen kan göras i andra lager än inställningsappen i iOS.

Ett exempel är Zoom i macOS som förvalt har brusreducering aktivt, men om man till exempel vill spela live musik och sång via Zoom är det omöjligt med brusreducering så man kan då välja “original sound”.


*) Jag tycker “buller” är en bättre översättning av engelskans “noise”, men såg nu att Apple använder “brusreducering” så jag får väl ge mig då.

1 gillning

Enligt macworld har brusreduceringen som funktion att du ska höra motparten bättre. Inte att motparten ska höra dig bättre…

1 gillning