Äppelkriget

Björkpollen, gräspollen, gråbo … innehåller något pollen så är jag allergisk mot det. Reagerar även på många hundar och katter. Tål tack och lov nötter.

1 gillning

Allt är importerat där du bor förutom olja, sand och bristen på mänskliga rättigheter :kissing_heart:

2 gillningar

Samma som mig då. Fick förklarat av en läkare när jag testade mig med pricktest att det är att proteinet är snarlikt och därför reagerar jag på äpple och diverse kärnfrukter. Även tomat som innehåller det röda färgämnet. Men så fort man tillagar det så bryts proteinet ner och man kan äta det.

2 gillningar

De flesta svenska äpplena ramlar ned i villaträdgårdarna, samlas sedan upp och slängs ut på något som skulle kunna ha blivit en kompost. Ganska ofta, om inte i regel, slängs de ut i skogen istället, på olagliga dumpningsplatser.

1 gillning

Är det inga ungdomar som pallar frukt längre?!

1 gillning

Menar du att villaägare bemödar sig med att samla upp sina nedfallna äpplen och lasta dem i bilen och köra ut i skogen istället för återvinningsstation eller trädgårdstunna på tomten?

1 gillning

Finns säkert något spel på iPad där de gör det.

De pallar väl inte grupptrycket.

1 gillning

Nej, snarare skottkärra och att de lämpar av dem i ett närliggande grönområde som ser tillräckligt skoglikt ut.

1 gillning

Okej, trodde först att de utfodrade djuren, vet att det varit problem där man trott man hjälpt djuren och tippat nära vägkanten så att älgar mm varit nära att bli påkörda

2 gillningar

Det är inte äpplen från villaträdgårdar som säljs i livsmedelsbutikerna :upside_down_face:. I Göteborg finns ett musteri som hämtar äpplen från villaägare som inte orkar plocka sina äpplen och tillverkar must av dem. Finns även facebookgrupper där villaägare kan lägga upp att de har äpplen till hämtning

1 gillning

Det påstod jag inte heller. Men observationen är relevant ur miljösynpunkt.

1 gillning

Menar du att man inte ska köpa svenska äpplen i livsmedelsbutiker för att villaägare dumpar sina äpplen i naturen?
Äpplen bryts ner. Miljöpåverkan är betydligt större att odla äpplena Chile och skeppa dem till Sverige än att några trötta gubbar dumpar äpplen i skogen…

1 gillning

Nej.

1 gillning

Åt precis ett alldeles utsökt svenskt Discovery :sweden::apple:

3 gillningar

Äpplen ligger dig varmt om hjärtat va?

2 gillningar

Sugen på äppelgård så, ja :sunglasses:

1 gillning

Dags att flytta till Kivik då?

1 gillning

Då får @bjorsi börja säga äppelen

4 gillningar

Går bra att odla här på västkusten med :nerd_face:

1 gillning