Äppelkriget

Vi har 200 kg äpplen i vår gräsmatta. De luktar…:rage:. Ringer Veterankraft…:sunglasses:

Du glömde svordomen!

1 gillning

Kom in här för att fråga om vi verkligen behövde en till Apple vs-tråd men det var visst frukt det handlade om :joy:

3 gillningar

Den viktigaste frågan är ju inte besvarad. Hur vet vågen vilken frukt @Esse lägger upp?

Kom ihåg för 30-40 år sen. Då var det en odlare som körde en långtradare med svenska vinteräpplen upp till Jämtland. Föräldrarna köpte alltid flera stora kartonger med äpple av honom som stoppades in i jordkällaren. Blev klara att ätas till jul. :yum:

1 gillning

Vafalls! Skulle ni tagit reda på och mustat 😵‍💫

1 gillning

hehe ja, den glömdes!

Lite som att vi vill inte ha kärnkraften här men det går bra att importera kolkraft från andra länder…
Sverige är bland de bästa i klassen gällande djurvård och odling av vissa frukter, varför då köpa det från andra delar av världen där man använder betydligt mer gifter?
Det är ju samma kg-pris på royal gala och svenska äpplen

“Svenska äpplen kan vara dubbelt så klimatsmarta som importerade. Äpplen är en frukt som besprutas en hel del, även i Sverige även fast lagstiftningen kring bekämpningsmedel är striktare än i andra länder. Så även om äpplen är väldigt klimatsmarta är det klokt att välja eko!”

“Visste du att svenska äpplen lagras i smarta kylrum med väldigt lite syre? Det gör att de håller längre och kan säljas i butikerna hela året trots att de skördas i september till oktober. I många länder används en gas som hämmar mognaden i lagringsrummen, men det är inte tillåtet i Sverige.”

WWF om äpplen

Hur artar sig det? Jag mår illa av att äta äpple och päron direkt.
Det är väl något i skalet som framkallar det. :man_shrugging:

På fråga 1 svarar jag att jag är för forskning och utveckling av kärnkraft. På fråga 2 svarar jag smaken.

3 gillningar

Kärnkraften behövs under övergången för att få stabilitet i nätet. :+1:t3:

2 gillningar

Verkligen!

Med vänliga hälsningar 2 kr kWh.

Blir svullen om läpparna och det sticker i gommen och halsen. Det sitter i skalet så jag kan äta skalade äpplen. Försvinner även om äpplen värms upp i till exempel äppelpaj.

1 gillning

Tibber ?
Im with you breh! :sweat_smile::money_with_wings:

1 gillning

Smaken är som baken :relaxed:

1 gillning

exakt min tanke.

Känner att jag lätt kommer undan på denna då all frukt är importerad där jag bor.

1 gillning

Jag med :joy:

2 gillningar

Betyder det att det är kraft i kärnorna? :joy:

1 gillning

Misstänker starkt att du är allergisk mot björkpollen med?
Jag korsreagerar mot äpplen då proteinet i äpple och pollen liknar varandra men är är egentligen bara allergisk mot björkpollen och lite annat pollen. Värme bryter ner proteinet och jag kan äta t.ex äppelpaj utan problem.

1 gillning