Ändra standardapp?

Tja!

Är en inbiten Appleanvändare men testar för tillfället en Huawei P30 Pro och har stött på patrull. Jag har alla mina bilder i Google Photos från min iPhone, iPad och tidigare Androidtelefoner som jag har testat.

Nu har jag märkt att om jag vill lägga upp en bild på tex Instagram så hämtar den bara bilder från Huaweis egna kameraalbum och vill jag komma åt bilderna i Google Photos så blir det en herrans massa klickande i olika menyer innan jag kan ladda upp en bild. Nu till själva frågan:

Finns det något sätt att sätta Google Photos som standard för kameraalbum så alla bilder som tas läggs direkt där och även används som direkt källa i olika appar?

Mega PlusETT

Går inte på nån mobil tror jag.

Men du kanske kan kika här; Setting/default apps/gallery.

Eller dela inifrån Google Photos.

Japp där är det ändrat men appar verkar av någon anledning ändå använda galleri som standard när man ska ladda upp en bild =/

Ta fram app-info på den inbyggda, där bör något med default finnas och du kan rensa det fältet. Funkar iaf på icke-Huawei-lurar enligt min erfarenhet. Då bör du kunna välja en ny default, eller ha det öppet per gång så att säga så länge du inte sätter en default.

Nu har du tappat mig helt, var hittar jag app-info?

Vet inte på Huawei. Men inställningar > appar, klicka på någon app. Samma ställe där du kan tömma/data cache på indivudella appar.

Något sånt här bör det se ut som då (Samsung).
Screenshot_20190425-154036_Settings

Detta är det enda jag hittar där…

Är det på stället där du har alla appar? Inställningen bör finnas någonstans på galleri-appen. Se mitt screenshot från Samsung.

Det där är i settings -appar-galleri, exakt samma inställningar finns i själva appen galleri. Mer än så verkar inte finnas.

Märkligt. Hur ser det ut om du tar någon app du själv installerat? Samsung nedan, det är typ default på alla Android jag använt.


Screenshot_20190425-154416_Settings

Tror jag hittade nu! Men allt ser rätt ut vad jag kan se? settings settings

Ja det ser ju rätt ut faktiskt. Prova att ta bort så du inte har någon default-app för galleri. Men tveksamt att det lär göra någon skillnad då Huawei verkar ignorera det.

Japp testade det med, men gjorde ingen skillnad tyvärr =(

Men tack för att du tog dig tid och försökte lösa detta =)

Alltid bra att bolla saker.:grinning:

1 gillning

Det är det =)

Byt tillbaka till iPhone :wink:

I hans jobb för Teknikveckan måste han dessvärre ha koll på andra sidan - känner han i alla fall, han verkar inte lita på att jag gör jobbet :wink:

Att vara påläst på båda lägren är ingen nackdel! Jag har fullt förtroende för dig min kära kollega!

1 gillning