Analys: Android tappar marknadsandelar och iOS ökar

Från sajten:
image

Enligt en undersökning har Android tappat åtta procent av marknadsandelarna de senaste fyra åren och iOS har ökat med sex procent.

År 2018 låg Android på sin högsta marknadsandel någonsin med 77.32 procent men har sedan dess sjunkit till 69.74 procent. Under samma tidsperiod har iOS gått från 19.4 procent till 25.49 procent. De övriga marknadsandelarna står mindre mobila operativsystem för.

Det tåls att nämnas att analysen inte räknar in i om marknaden har växt eller inte. Så det gör det svårt att läsa av om iOS har lockat över fler användare eller om det bara har gått bättre för iOS med en växande marknad.

Källa: StockApps

Är det aktiva enheter? för antalet sålda enheter verkar visa annat

2023? Har jag missat ett nyår? :blush:

2 gillningar

Kallas prognos hos Samsung. :joy::joy:

Vet inte vad denna “edith” tittat på då det inte framkommer av artikeln, men klick (pengar) har det garanterat genererat.

1 gillning

Håller i alla fall Statista högre än Stockapps som jag aldrig hört talas om

Nja är väl Google :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som “edith” på Stockapps hittat sin information nånstans ifrån hos Statista utan att redogöra för exakt vad. Clickbait.

1 gillning

Kan tänka mig att det beror på att det finns så många iPhones i olika storlekar/prisklasser numera. Det har Apple tjänat på. Sen har utrullningen av Android 12 var ovanligt seg och buggig. Tagit ett halvår för Google att fixa till deras egna Pixel lurar. Så det har nog gjort att förtroendet för Google/Android har sjunkit. Pixel telefonerna säljs dessutom flera år efter lanseringen fortfarande i väldigt få länder. Vilket irriterar många som är intresserade av dessa.

Men hur utvecklingen framöver blir får man se. Många Android märken växer. Xiaomi och Motorola bland annat.

1 gillning

Oavsett så förklarar det ju inte var denna edith får uppgifter ifrån?

Kantar är en annan källa:

Sen kan man väl räkna på lite olika sätt enbart nyförsäljning eller vilka operativsystem som är i bruk totalt sett.