Amazon väcker de döda till liv med Alexa

Från sajten:


Re:Mars, pågår för fullt.

Det är Amazons event där dom under 21:e till 24:e juni visar upp det senaste i AI, robotics och maskininlärning.

Rohit Prasad som är en av de ledande personerna som jobbar med Alexa visade upp en ny funktion som ändrar Alexas röst till den av en bortgången släkting.

Processen är i princip en ”deep fake” och allt som ska krävas är att Alexa lyssnar på ”mindre än en minut” av inspelat material från personen den ska härma.

I demonstrationen visades en video där ett barn säger ”Alexa can grandma finish reading me The wizard of Oz?”

Alexa bekräftar med sin vanliga röst och börjar sedan prata med rösten väldigt lik barnets mormor.

Prasad sa att dom jobbar fortfarande med funktionen och inte kan säga när vi alla kan börja prata med våra döda släktingar.

Prasad’s presentation är ca 43 minuter och 36 sekunder in i videon.

Via Digital Trends.

Det här kommer bara leda till olycka och sorg. Att någon går bort kan ju vara allt från helt naturligt till hur oväntat och sorgligt som helst. Om och när det sker finns det all anledning att efter ett tag gå vidare. Vissa fastnar då i en loop av sorg och smärta. Detta går säker för sekunden att lindra med en röst av den bortgångne. Men tidpunkten när det är dags att resa sig och gå vidare kommer för en hel del bara skjutas på och sorgen och smärtan öka.

Jag är ju inte sämre än att jag kan hjälpa till med utvecklingen av den här funktionen. Låt Alexa härma en död katt. Då kan ägaren fortsätta umgås med den döda katten och slipper hantera verkligheten som är att även husdjur dör.

2 gillningar

Sjuuuuuuuksste!

Ett stort problem i dag är att människor inte tror att de skall dö. Var ett inslag om det på P1 för någon vecka sedan. De flesta säger numera "om jag dör" inte när jag dör.

En läkare jag pratade med gav ett bra exempel på det där. Förr sa man när någon hämtades av ambulans i hemmet så var det mycket allvarligt så man fick se hur det skulle gå. Nu när samma sak händer så säger man att det är väldigt allvarlig men då ambulansen han fram i tid så klarade sig personen. Om personen då dör på sjukhuset anses det ofta som ett misstag av vården.

1 gillning