Alternativ till Hue Sync box

Om man vill ha en ambilight till sin TV som
Inte innebär Philips Hue syncbox och inte använder sig av en kamera för att känna av vad TVn visar utan använder en riktig sync box; Vad finns att välja på då?

Om man har en dator man streamar allt ifrån så såg jag denna video för några dagar sedan:

Blev nästan sugen på att byta ut appleTV’n. Men orkar inte med allt pill med att ha en dator att streama allt ifrån.

1 gillning

@Curiosity har en snygg lösning hyperhdr tror jag det hette

1 gillning

Såg den där själv igår. Provade faktiskt installera SignalRGB på min laptop och kopplade till min wled belysning jag satte upp här om dagen i kontoret.

Jag har precis som @Oskar säger HyperHDR som är en fork av Hyperion till TVn i sovrummet genom en Raspberry Pi 3b som sitter bakom TVn.

Säg till om du behöver hjälp. :innocent:

RPi i sovrummet.

Wled i kontoret:

4 gillningar

Vad kör du för komponenter till hyperhdr?
Splitter, grabber osv?
Jag är sugen men vill inte att bilden/upplösning/osv. begränsas av splittern :sweat_smile:

1 gillning

Följande delar har jag:

Raspberry Pi 3b+
5 meter WS2812b 60 led/m
Wago connectors
4k 60hhz splitter, ser exakt ut som denna, fast köpt från Kina. 4k capture card
2 HDMI kablar
1 AppleTV.

Jag har inget annat inkopplat i TVn så allt vi kollar är via AppleTV och då fungerar alltid min ambilight. Det väl lite mer problematiskt när man ska koppla till konsoler osv. Då krävs det en dyrare större switch.

Btw, helvete vad dyr capture card var från länken. Jag betalade typ 100 sek för min och det är samma produktbilder :laughing:

1 gillning

Tack för förslag! Men kanske skulle varit lite tydligare med att jag inte är så sugen på att bygga ihop något själv :grinning: (om jag ens kan programmera det som krävs i en gör-det-själv-lösning… :grimacing::smile:) utan tänkte mig en färdig kommersiell lösning. Jag har t.ex kollat in Govee AI Gaming sync Box men funderar på hur den funkar till film och TV samt om det finns flera alternativ.

Jag ska koppla in en Apple TV 4K samt en PS5.

2 gillningar

Då har jag tyvärr inte koll. Govee är stora med bra pris och har deras ambilight lösning med en kamera man sätter över tvn.

Det var lite pill att bygga det själv, men du kan garanterat göra det, om du vill spara några kronor och lära dig något nytt samtidigt :slight_smile: Det är ett plus att det helt lokalt dessutom.

Jo deras lösning med kamera har jag sett men denna tycker jag går bort då detta tycker jag känns som en halvdan lösning. Därav att jag spanade på deras Gaming AI box.

Förutom Govee och Philips Hue har jag bara hittat ett märke till som säljs på bland annat M.nu men deras box har fått dåligt betyg så den går också bort.

Jag kan bara säga vad jag tycker om det vi har. Har inte provat hue eller govee.

Men vill du ha en billig lösning som blir minst lika bra eller kanske t.om. bättre så är det att bygga själv. Det är inte så svårt som sagt, men tar lite tid att pilla med.

Hur vill du ha det exakt? Berätta lite mer om vad du behöver? Vet att du köpt PS5 nyligen så misstänker att du behöver mer än 2 portar för grabber?

1 gillning

Ja två portar. En ’riktig’ sync-box och inte lösningen med kamera ovanpå TV:n. Ska klara 120hz och 4K. Led-strips bakpå TV:n och inte lampor man ställer på TV-bänken. HDMI 2.1 ska den ha. Samt att jag ska ha friheten att välja vilken leverantör av ledStrips jag vill och inte vara låst till box-tillverkarens. Och eftersom jag inte gillar Philip Hue:s priser så; Inte Philips Hue.

Philips Hue klickar annars i de flesta boxar.

Denna har jag fått span på också:
Lytmi Fantasy 3 Pro
men den verkar inte gå att köpa i Sverige.

Det där är ungefär en arm processor med hyperion kit. Hur mycket pengar vill du lägga?

Vet inte exakt men max runt 2500 för box och lightstrips.