Allt om Tesla

De kommer nog och klå dig på ett kylvätskebyte där man skulle kunna tro att det är heligt vatten de använder. :joy::joy:

Vad det gäller att ta till säkringen så kan det vara värt varenda krona. På jobbet har jag 50A, hade lägre tidigare och när en huvudsäkring gick tog det 6 timmar för Vattenfall att komma och byta den. Då är det lätt värt att ha marginalerna på sin sida.

2 gillningar

När jag har räknar på elbil med laddning på 11 kW så betyder det ju att man har 2800 W kvar med 20 A.
230 V x 60 A = 13 800 W - 11 000 W = 2800 W. Och 2800 W är inte mycket i en villa. Vattenkokaren tar 2000 W. Nu är säkringarna tröga och klarar mer än 20 A ett tag. Men ag tycker att man kan räkna på att 25 A är klokt för sinnesfriden.

Mot detta talar lastbalansering vilket drar ned laddningen av bilen eller att Teslan kan ställa ned laddningen från 16 A(11 000 kW) till typ 10 A. Men det jag tycker är centralt är är att med 20 A finns inte så stora marginaler. Vi kör dessutom tvått, tork och disk på natten. Vilket leder till att vi kan ha pikar på natten när dessa tre är igång och golvvärmen på våra toaletter och elpatronen går in och stöttar värmepumpen.

Så har i alla fall jag räknat och tänkt. Vinkylarna känner inte hustrun till så de är inte medtagna i beräkningen..:laughing::laughing::grin:

3 gillningar

Sen kommer vi ju till den stora frågan: Är det ok att duscha samtidigt som man laddar? Eller kommer det att sitta ett djup analyserat dusch schema på kylskåpsdörren? :joy::joy:

Det känns som att det är fan så mycket enklare att bara tanka diesel när det behövs. :joy::joy:

25 A innebär att de får duscha när de vill om det sker på rätt tid..:sunglasses:

Annars är det såklart enkelt med bensin eller diesel men el är ju busenkelt om man vill och har egen laddplats. Att man dessutom kan tjäna(:sunglasses:) en del pengar på att ladda smart är både kul och smart.

Fy fasen så skönt att slippa diesel stanken och sullet.
Satte bilen på laddning nyss utan stank och sull :grin:

2 gillningar

Haha först fick du stå ut med alla kommentarer kring att välja bil , sen var det vilken laddare du skulle ha och nu när du blåser på rejält och gör det ordentligt ja då måste du argumentera för de :joy:

1200kr/år för att inte behöva oroa sig för säkringar ska gå och att veta exakt vilken tid det tar för bilen att ladda är ju 100% värt det ! Jag hade gjort likadant

10 gillningar

Du och jag Bjorn, du och jag..:heart::grin:. Inte minst det där med att man i princip är garanterad att bilen laddas med den effekt man ställt in är ju väldigt bra. Ja, även att inte behöva tänka på säkringarna är ju frid i själen.

2 gillningar

Jag har också 25 A, men lite omedvetet, då vi trott vi haft 20 A tills de bytte mätare och klagade på det. Men de har ju inte dykt upp än ändå så :joy:

1 gillning

Fast det vet han ju redan då han har en Pulse.

Så 1200/kr i sjön.

Låt grabben ladda och lägga sina pengar var han vill. :+1:t3:

11 gillningar

Hjälper ju inte mitt i natten när VPn kör legionellakörning, bilen laddar inför fjällresan och steken står i ugnen :wink:

Jag har ju dock lastbalanseringen för att undvika detta :slight_smile: Men då kanske jag får oladdad bil också :joy:

Givetvis.

Där hänger jag inte med. Om jag sätter bilen på laddning och sedan lagas det mat och värmepumpen går igång, då drar lastbalanseraren ned laddningen om man kör 20 A vilket gör att du har svårt att veta när den är klar. Ser att @richardtenggren är inne på samma.

1 gillning

Jag har VP,Elbil och ugn och en Pulse. Aldrig vaknat utan laddad bil. :slight_smile:

1 gillning

Ja. Hastigheten på laddningen stryps.

Och det är därför man hellre säkrar upp, för att vara säker på att bilen laddas med full kräm så man kan planera utefter det och inte någon random effekt och du kan komma ut och bilen har en SOC någonstans mellan 40-80%
Bilen klassas såklart som laddad men det kan ju kräva ett extra laddstopp på vägen som man då inte planerat för

1 gillning

Och därför vet man inte när bilen är fulladdad även med Pulse.

Ja kör du VP ,tvätt, disk, ugn och laddar bilen varje natt mellan 23-05 så är nog 25 rätt väg gå. :slight_smile:

Lyssna inte på dom som haft elbil länge. Dom vet inget. :slight_smile: