Allt om Playstation 5

Exakt! Snygg design skall visas upp eller kanske till och med smälta in i hemmet. Allt annat göms i skåp!

Kul med nya färger men de kanske ska se till att få sprutt på produktionen av basenheter först så någon har nåt att använda de färgglada handkontrollerna till :slight_smile:

3 gillningar

Från sajten:
image

Trots komponentbrist lyckades Sony skeppa över elva miljoner konsoler förra året.

Sonys årsrapport för 2021 avslöjar att de lyckades sälja 11,3 miljoner exemplar av Playstation 5. Det betyder att sedan konsolen släpptes har Sony sålt 19,3 miljoner ex. Det är siffror som visar att deras senaste konsol håller samma försäljningstakt som Playstation 4.

Däremot avslöjades det att försäljning av spel har sjunkit jämfört med året innan. Ungefär 35 miljoner färre spel såldes men digital försäljning ökades med en procent.

Via: FZ

Från sajten:
image

Efter två år på marknaden meddelar Sony att de tvingas höja prislappen på Playstation 5 för att möta det ekonomiska världsläget.

Playstation 5 har tills alldeles nyligen varit svår att få tag på i butikerna. När tillgången äntligen har börjat komma ikapp så meddelar Sony att de nu höjer priset för deras spelkonsol i Storbritannien, Europa, Japan, Kina, Australien, Mexiko och Kanada. Här i Europa höjs det med 50 Euro vilket lär landa på ungefär 500 kronor för oss svenskar.

Tidigare prislapp har legat på 5 990 kronor för modellen med skivläsare och 4 990 kronor för den digitala modellen. Sony meddelar att prishöjningen kommer att ske omedelbart i alla nämnda länder förutom Japan där höjningen sker den 15 september och i USA förblir priset oförändrat.

Via: The Verge

Ser vi på Prisjakt så har priset i praktiken legat på mellan 8 000 kr och 9 000 kr på den med skivläsare och ungefär det samma för den utan.

Däremot har de stora kedjorna sålt dem för "korrekta" priser men de har ofta inte kommit ut på dess webbsidor utan gått till de som på olika sätt anmält intresse.

1 gillning

Nah...väntar på PS6:an istället då! Har ingen brådska :neutral_face:

Från sajten:


En YouTuber har öppnat upp nya 1200-modellen av PlayStation 5 för att kunna avslöja vad som har ändrats.

Austin Evans som är mest känd från YouTube har fått tag i ett exemplar av Sonys senaste modell av PlayStation 5 och var inte sen med att öppna upp den. Det första han noterade med den nya konsolen var att den väger 200 gram mindre än 1100-modellen och ett halvt kilo lättare än originalet.

TL;DW – The PS5 1200 model is over 1 pound lighter than the launch model, pulls 20-30W less and delivers roughly the same noise/heat output.

Sony shrank almost everything including motherboard and the internal packaging to make it lighter and almost certainly cheaper (for them)

— Austin Evans (@austinnotduncan) September 7, 2022

När han sedan öppnade upp konsolen så visade sig att Sony har försökt krympa det mesta på insidan. På insidan har både moderkort och kylfläns krympt tillsammans med andra detaljer som Sony har förändrat en aning. Dessutom ska den nya 1200-modellen dra 20 till 30 watt mindre ström men däremot så både låter den lika mycket och blir lika varm som tidigare modeller.

Via: Eurogamer

Skulle säga att min PS5 är MYCKET mer strömsnål, detta då den står just nu utan att ens ha strömkontakten in i.

Från sajten:
image

Sony har släppt sin kvartalsrapport där de presenterar hur försäljningen av PlayStation 5 har gått och än så länge är de inte nära att klara sitt mål för 2022.

Under det senaste kvartalet har de sålt 3,3 miljoner PS5 vilket är exakt lika många konsoler som de sålde samma period förra året. Och totalt sedan konsolen släpptes har de sålt 25 miljoner enheter. Trots att de sålde lika många konsoler som samma period förra året så har omsättningen gått upp med 12 procent och vinsten ned med 49 procent och detta beror på stor del av uppköpet av spelstudion Bungie.

Sony har tidigare satt ett mål att när 2022 är över så ska de ha sålt 18 miljoner PlayStation 5 men det målet känns rätt avlägset och detta beror fortfarande till stor del av komponentbrist så konsolen är fortsatt svår att få tag på världen över.

Via Engadget

Och ändå går det inte att hitta en i butik här uppe.

Det adderar bara till faktumet att ni har det så billigt där uppe :grin:

Från sajten:
image

Vissa har inte ens lyckats få tag på en PS5 ännu och nu börjar surret om en tunnare, mindre version som ryktas lanseras under hösten 2023.

När undertecknad fick hem sin PS5 strax efter lanseringen så var den första tanken att den var ett stort, plastigt as som aldrig någonsin kommer godkännas av min respektive på tv-bänken. Precis så blev det och min PS5 har fått gömma sig i tv-bänken sedan den anlände. Kanske kan det bli ändring på det nästa höst då det ryktas att en PS5 Slim kommer släppas då.

Den nya modellen ska kräva mindre ström och hålla sig svalare och det lilla plaststället som följer med så vi kan ställa den på höjden eller låta den ligga ned kommer inte behövas. När det kommer till uppdaterad hårdvara så saknas det information men någon cool, ny funktion kan vi nog nästan räkna med för att locka över gamers till att köpa den nya.

Via Leaks, bild wyattcoe

1 gillning

Är lite sen på bollen och tänkte uppgradera min Ps4 till en Ps5. Hade förväntat mig att det skulle vara relativt enkelt numer. Men den finns fortfarande inte i lager hos någon seriös återförsäljare och generellt går den inte heller att boka heller. Svårt också att avgöra vilka som har den nya 1200-modellen, men det borde väl vara den som dyker upp när den väl kommer i lager igen.

I-landsproblem!

1 gillning

Du får hålla koll helt enkelt, bevaka på prisjakt.
Vet inte om Elgiganten gör så längre att dom lägger ut via instagram när dom får in ett parti så man får lägga med sig själv i lottningen.
Det var så jag gjorde i alla fall, hade koll och sen helt plötsligt gick priset ner på prisjakt en dag och då var jag snabb som in i helvete.
Men ja man tycker ju att det borde vara enklare nu.

1 gillning

Avvakta till slim modellen kommer istället om du inte har bråttom

2 gillningar

Hade tänkt det, men det verkar dröja till i höst enligt de rykten jag sett. Så länge vill jag inte vänta. Xbox Series X finns i lager överallt, nästan så att man funderar på en sådan istället.

1 gillning

Jag lirar ju helst ps men har inte riktigt tid längre att spela. Så köper jag ett ps5 så kan jag nog hålla mig tills dess att de släpper den andra. Grabben fick ett Xbox s då det inte fanns roblox till ps.

Den här var ju rätt cool (PS 5 slim/pro blender concept)

PS5 Slim Trailer - YouTube

1 gillning

Jag har fått ett sånt här mail varje natt nu i snart två veckor. Klarade spelet och tog sedan bort det från konsolen, så lagom störigt. Har letat febrilt bland inställningarna. Hur får jag stopp på det?

1 gillning