Snyggt att få bort den men jag ser den inte längre ![]()
Från sajten:

Bild: Marcus Attefors
iPhone 16 Pro-serien kom med en kropp i titan och även om det gav lite extra vikt så gjorde det telefonerna betydligt mer tåliga. Med iPhone 17-serien valde Apple att gå över till aluminium istället, men nu ryktas det att de kan återvända till titan redan nästa år. Det sägs också att nästa år blir lite annorlunda, eftersom Apple enligt uppgifter planerar att släppa iPhone 18 Pro, iPhone 18 Pro Max, iPhone Air 2 och den kommande vikbara iPhone-modellen.
Den vanliga iPhone 18 planeras istället att släppas till våren, och de modeller som sägs få titan är iPhone Air 2 och den vikbara telefonen – resten får aluminium. Om det här stämmer eller inte får vi helt enkelt se om lite mindre än ett år
Via 9To5Mac
Den fysiska kameraknappen på iPhone är verkligen en vattendelare och vissa älskar den medan andra har stängt av den och glömt bort att den finns. Knappen består av kapacitiva och tryckkänsliga sensorer som har bakats in under en safirglas-yta. Nu ryktas det att iPhone 18-serien kommer få en enklare knapp för att få ned produktionskostnaden. Bort ska det kapacitiva lagret som känner av tryckgester och istället blir det bara en trycksensor.
Istället för safirglas ska det bli något som kallas piezoelektrisk keramik och detta kan vara ett första steg mot jubileumsmodellen som kommer om två år. Där är tanken att mobilen helt ska sakna fysiska knappar och istället ha knappar likt kameraknappen.
Via MacRumors
Hade jag fått bestämma så hade alla knappar försvunnit. ![]()
Enda den används till är att starta kamera appen! Annars har jag aldrig använt den!
Vilken dröm det hade varit!
Min är avstängd.
Jag tror verkligen den kommer försvinna tids nog, inte många som använder den!
Jag använder knappen lite till olika inställningar. Men svårt att få det att fungera för annat än att starta appen. Om man fotar mycket kanske man får in rätt känsla i fingret för att använda knappen mycket, men så mycket bilder tar inte jag.
Jag fotar otroligt mycket, men får ändå inte till det med kameraknappen! Tycker bara känslan blir fel!
Jag kör alltid från låsskärmen så jag använder fasiken aldrig kameraknappen längre.
Kameraknappen sitter ju för högt upp, blir helt onaturlig ergonomi att använda den.
Ja är mobilen låst så kör man från låsskärmen! Men är mobilen upplåst och man snabbt ska ta en bild är det smidigt att bara trycka på kameraknappen! Visual Intelligence är ju också smidigt att starta den vägen!
Håller med! Flytta ner den nästan längst ner så skulle det bli mycket bättre!
körde den hela tiden på 16 pro max , inte en gång nu på 17 pro .. sitter fel !!!!!
Kamerknappen är ju bra, frigör actionknappen! Sen är den som alla kapacitiva knappar lite meckig om man snabbt vill svepa och göra inställningar. Och ja, den skulle suttit längre ner.
Mycket prat om att alla knappar ska bli kapacitiva, men vad är fördelen för oss konsumenter med det? Kommer ju bara leda till fler feltryck. För Apple är det säkert bra sett från ett produktionsperspektiv.
Använder också kameraknappen för att öppna kameran. Tycker knappen funkar bra för det
Fotandet sköter jag via skärmen. Tycker det blir suddigt med fysiska knappen.
Alla andra inställningar har jag inte ens provat och är heller inte intresserad.
Kameraknappen? Den sitter i perfekt höjd.
Annat är det med actionknappen, den sitter för högt.
Så olika det kan vara. ![]()
Framförallt för landskapsläge sitter kameraknappen för långt in, blir helt onaturligt att ha höger pekfinger på kameraknappen. I synnerhet om man får för sig att använda svepfunktionen.
Varje gång jag tog telefonen så kom jag åt kamera knappen så de är avstängd.