Feature, not bug. Om FaceID- sensorerna registrerar att du har ögonkontakt med telefonen (låst eller upplåst) så går larmet med låg volym. Inget nytt, har noterat det från åtminstone någon version av iOS 16.
Tyvärr var det inte fallet denna gång, telefonen låg bredvid mig lite högre än sängen och jag låg ner. Så i den positionen funegrar aldrig FaceID för mig, men skulle varit om jag lutade mig över den i precis den tiden...
Om du är en av dom som fått tag i en ny iPhone 15 Pro som har lätt att bli lite varm så har Apple en fix redo.
Det har blivit vida känt att Apples senaste Pro-lurar har lätt för att bli varma. Något som spekulerats i att ha med både chip och titanramen att göra. Något som Apple var snabba med att dementera och menar att det har handlat om en bugg i iOS 17.
En bugg som nu alltså ska ha åtgärdats med uppdateringen 17.0.3 som finns tillgänglig. Så in i Inställningar – Allmänt – Programuppdatering och så får vi hålla tummarna att vi slipper febriga telefoner.
Optimerad batteriladdning behöver minst 14 dagar för att lära sig dina laddningsvanor, så det aktiveras inte innan dess. Dessutom måste din iPhone ha minst nio laddningar på fem timmar eller mer på en viss plats för att optimerad batteriladdning ska aktiveras.
Antingen får du vänta, eller så kan du lägga till max 80% gränsen så att den aldrig når 80%. Alternativt så gör du som mig och @Erik mfl. och sätter upp en automation som aviserar med ett larm när telefonen når 80%.
Här är en guide på hur du gör det. Den är ganska lång, så jag lägger den som dold text.
At first, open the Shortcuts app on your iPhone and tap on Automation, located at the bottom of your display.
Next, select the plus (+) icon on the top right-hand corner. Now select Create Personal Automation.
Now, scroll down to the bottom to find the Battery Level section. Select it and then select rises above. By default, this will be set to Rises Above 50%.
You will now need to drag the cursor. Drag it up to the point where the below shortcut reads Rises Above 80%.
After that, select Next and move to the succeeding page. There, select Add action and then select Speak Test as the desired action.
Now, write a custom message you want as the required notification sound. After typing the message, you can also select to vibrate the smartphone if your smartphone is Mute during charging.
These custom actions would ensure that your iPhone vibrates, plays a notification sound, and displays a notification badge with a personalised message when the battery percentage reaches a specified level. To edit the custom text in future, select “text” from the Show notice action menu.
After all these steps, just ensure to turn off Ask before Running and tap Done.
Min upplevelse är att "Optimerad batteriladdning" är en ganska dum funktion. Jag går oftast upp runt 7-halv8 varje dag utom på helgerna, min gamla telefon var oftast fulladdad klockan 3-4 på morgonen, alltså ligger den med 100% laddning i många timmar. Inte bra för batteriet. Med genvägen jag tipsade om ovan gör det nu att jag inte laddar på natten längre, utan bara laddar under vaken tid och rycker ur telefonen när den når 80%. Sen om jag någon dag behöver de där extra 20% för att veta att jag måste klara mig en hel dag, så låter jag helt enkelt bara telefonen sitta kvar i laddaren
Too easy sa Apple... Saken är att när den väl ställt in sig funkar det hyfsat bra. Men ibland tappar den bort sig och det är som om den glömt vad den lärt sig men efter ett tag så börjar det fungera igen.
Nu skall jag så ett frö hos dig😊
En smart plugg som styrs av en automation. Med en slö laddare i pluggen så får du skonsam laddning över natten som slås av automatiskt vid önskad nivå.
Japp! Sant. Var mer inne på att batteriet inte står och ”laddar” vid 100%. Men undrar om det skulle gå att få till på bärbar också att kunna köra USB C skärm men bara till 80% hmm blir mer och mer nördigt kul detta