Nej, största nyheten är att det är en ny iPhone och att det är deras bästa någonsin.
Det jag stör mig lite på är att Pro-modellerna verkar få en galet stor kameramodul vilket gör att det blir omöjliga att ha liggandes på bordet utan skal pga. att de då "vobblar" när man använder skärmen.
Fast om man har en Magsafe Wallet på baksidan så ligger den ganska stadigt på bordet ändå.
Förvisso och jag har oftast min mobil i ett rejält tilltaget skal, men det kan inte vara en förutsättning när man designar en produkt. Ibland gillar jag att ha min mobil kommando, utan skal. Då skulle jag störa mig enormt på en gigantisk kameramodul.
Tycker Pixel-serien löst det på ett bra och unikt sätt. Vobblande telefon är ingen dealbreaker för mig men ett skapligt irritationsmoment.
DI är trevligt men vare sig en dealmaker eller breaker. Finns den så finns den
Periskopzoom är väldigt mycket mer intressant om det kommer
Det är därför som vi har vår tråd med senaste inköp
Hur gjorde de? Är bara lite allmänt intresserad.
En bra lösning så mobilen inte vobblar på ett bord.
Ryktena kring höstens iPhone-modeller blir allt fler och det senaste är att den trådlösa laddningen kommer att snabbas upp en aning i de nya modellerna men den som hoppas på stor skillnad kommer bli besviken.
Undertecknad har nog inte laddat sin telefon med en laddkabel på minst två år utan det är Qi-laddning på en vanlig laddplatta eller MagSafe som gäller. Laddar vi en modern iPhone på en vanlig laddplatta idag så kan den ta emot 7,5 watt som mest. Använder vi oss av en MagSafe-laddare så ökar det till 15 watt. iPhone 15 ryktas få stöd för den nya trådlösa standarden Qi2 och detta kommer medföra att telefonerna kommer kunna ta emot 15 watt även om du inte använder en Apple MagSafe-laddare.
Qi2 är baserat på Apples MagSafe men laddare som görs av tredjepart som har stöd för Qi2 kommer kosta betydligt mindre än en MagSafe-laddaren från Apple. Någon gång i september kommer Apple visa upp nästa generations iPhone.
Via MacRumors
Trevlig nyhet, dock gav jag bort min MagSafe laddare, alldeles för omständigt att ladda med den tycker jag. Dels behöver man ta bort plånboken, sedan behöver man ha någon form av skarvsladd på bordet, för kabeln är för kort. Laddar telefonen uteslutande med kabel nu. Klockan och Airpodsen får dela laddare däremot. Har en vanlig långsam trådlös laddare på nattduksbordet där telefonen ibland får ligga över natten ifall jag har mindre än 50% batteri på kvällen typ. Men laddar för det mesta telefonen med vanlig laddare när jag sitter och jobbar på dagarna, alternativt i soffan på kvällen.
Snabbare laddning tacksamt. Fast kan bli strul med trådlöst utan rätt fodral, ska vara tunt.
Eller en mobil utan fodral alls.
Så på så sätt enklare med tråd.
För kamerorna blir det kanske inte så stora ändringar som tidigare rykten sa:
Tveksamt, då många använder iPhone för iOS och kopplingen till övriga appleprylar. Jag tror att blir det dyrt byter man till en billigare modell alternativt lite senare.
Att det finns swingers på teknikforum (som det ser ut*) och bland bloggare innebär inte att övriga användare är det.
Jag känner ytterst få som börjat med iPhone och bytt. Och de som gjort det är de som inte har något annat från Apple.
*Inte säkert att dessa byter sin daily driver, även om de testar många telefoner.
Fast är priserna galna? För något du använder större delen av ditt vakna liv, till allt. Många behöver inte en dator längre. Eller TV, stereo, kamera, radio, väckarklocka osv.
Är det verkligen galet pris då?
Ja, det är galet. Du kan ju få en Pixel 7A som är grymt kompetent för mindre än halva priset, då ingår 90 Hz-skärm också.
Fast de femtio så köper vi in oss i mer än hårdvara…
Tänker att vi behöver hålla i sär "dyrt" och "värt". Håller helt med om att det är värt att köpa en dyr telefon då vi lever med dem och de ersätter flera prylar. Men dyrt är det när du kan få en telefon från ett konkurrerande ekosystem för 3000-4000 som för de flesta skulle räcka alldeles utmärkt.