ChatGPT ska bli vuxen, för vuxna. Jag fick själv ett mejl för några dagar sedan där OpenAI flaggade att de drar igång åldersverifiering om några veckor. Om de misstänker att jag är minderårig behöver jag ladda upp ID för att få tillgång till vuxendelen, som just nu har arbetsnamnet “Citron Mode”. Udda namn… haha
Nu har Apple gjort det väldigt enkelt så att i princip alla kan skapa en egen app till sin iPhone utan att kunna skriva en enda kodrad. Man behöver inte heller betala tusen spänn för ett Apple Developer-konto.
Så här gör man: Ladda ner Xcode från Apple, aktivera ChatGPT i Xcode. Eftersom ChatGPT ingår i Apple Intelligence behöver man varken Plus-konto eller något konto hos OpenAI. Sätt din iPhone i utvecklarläge under Inställningar.
Sen är det bara att sätta igång. Appen går att köra i Xcode, och när man vill få över den till sin telefon är det bara att koppla in den med en sladd, så dyker den upp på mobilen.
Vill man sedan lägga upp appen i TestFlight eller i App Store behöver man ett Apple Developer-konto. Men för att bara testa och leka lite kostar det inte en spänn. Det svåra är egentligen bara att komma på vilken app man vill göra.
Edit: Den här funktionen kom nyligen i Xcode 26.3, så om du har provat Xcode tidigare och kört fast, ge det en ny chans. Nu har det aldrig varit enklare att fixa egna appar.
Tar den hand om buggar också eller blir det inga sådana?
Det är lite läskigt när folk kodar med AI utan att kunna gå genom koden efteråt. Utan bara nöjer sig med att allt fungerar. Vi kommer få se mycket av detta skulle jag tro.
Yes, jag läser error loggarna om det blir några och fixar till det.
Man kan också se det som att kreativa personer som har bra idéer men saknar förmågan att koda kan göra egna appar.
Jo, det är väl tur att det kostar 1000 spänn att ladda upp appar till App Store, annars hade det blivit helt spammat.
Det finns fördelar och nackdelar med det. Jag säger inte att AI inte kan vara till hjälp! Den stora grejen är att man måste kunna gå genom koden och se så inget dåligt kommer med. AI kan faktiskt ha fel också. Även om det börjar bli bättre. Så lite kod är bra att kunna så man inte står helt hjälplös.
Ska man skicka ut det till kunder så vill man inte ha problem med kod och buggar. Även säkerhet måste tänkas på. Gör man bara något till sig själv är det inte lika viktigt. Själv så kopierar jag som en galning ibland när jag pillar. Lite testa sig fram och se vad som fungerar ![]()
Jag följer en filosofiskt lagd programmerare på Linkedin som heter David Skoglund som skrev så här för ett litet tag sedan:
När lösningar vibe kodas, klickas ihop eller genereras fram utan djupare förståelse för arkitektur, åtkomstkontroller och dataskydd så bygger vi ofta problem som ingen ser i demon.
Säkerhet är nämligen sällan det som syns.
Den märks först när den saknas.
Spontant tänker jag som du. Vi kan inte lita blint på AI utan behöver kunna förstå och kontrollera koden som AI skapar själva. Samtidigt börjar jag mer och mer känna att det är något jag säger för att det låter bra.
Ta en modell som OpenAI Codex 5.3 eller Anthropic Opus 4.6. Det är inte många människor som kan matcha dem i kodning. Möjligen behövs det snarare en människa som styr i rätt riktning och kan tänka utanför lådan, åtminstone än så länge.
Många som lämnat chatgpt senaste dagarna nu:

Sam Altman svarar på användarnas frågor i en lång tråd på X, för den som är intresserad av diskussionen om DoW.
Jag har bara så ont om hårddiskutrymme på min MacBook ![]()
Minns att jag raderade Xcode för att frigöra utrymme senast
OpenAI har släppt GPT-5.3 Instant som ska ge en mer fokuserad och naturlig samtalsstil som inte ska vara lika ”cringe” utan mer som en riktig människa. Det ska även bli mer korrekta svar och bättre kontextualiserade resultat när man gör webbsökningar som annars kan störa samtalets flöde.
På deras hemsida har de dragit ett gäng exempel där vi kan se skillnaden mellan GPT-5.2 Instant och den nya GPT-5.3 Instant och det ser ut att vara ordentlig skillnad. Uppdateringen har redan börjat rullas ut och GPT-5.2 kommer finnas tillgänglig i tre månader till för betalande användare sen kommer den släckas ned helt den 3 juni.
En maskin är en maskin…
ChatGPT, robot-dammsugare, espressomaskin, strömbrytare…
Jag tror och hoppas att vi kommer att få omvärdera den åsikten under min livstid. Det går fort nu…
Jag tänker ofta på C3PO när det gäller AI. Behövs lite bättre röstigenkänning så är vi snart där… ![]()
Sen Trump gav https://www.anthropic.com onda ögat har de ökat i popularitet, vilket de tar vara på. Nu är det enkelt att importera sina minnen från en annan AI in i Anthropic, så man slipper börja på en blank sida.
Man får en prompt som man kör på sin gamla AI som extraherar alla minnen. Sen är det bara att klistra in dem i Anthropic och vänta ett dygn, minnesuppdateringen körs på natten.
Tänkte att jag skulle ge Anthropic en chans så får vi se. ![]()
Jag gillar Claude. Föredrar den framför copilot
Varför hoppas du att människor ska behandla maskiner som människor?