Ja, OpenAI kommer gå åt skogen. Sagt det förr.
Har du fel på vinylen är det väl @Hakan_Ander du ska fråga. Hittar ut själv. ![]()
![]()
Kanske även gäller vinkylen ![]()
Åtminstone när det gäller att tömma den..
Sam Altman var i en intervju nyligen, hans svar gjorde investerare oroliga:

Flera användare på Reddit rapporterar att de fått sina GPT-konton begränsade eftersom deras användning tydligen tyder på att de är under 18 år. Bland annat en man som enligt honom själv är så gammal att håret hunnit bli grått och som bara använder GPT till jobbgrejer.
Nu måste de skicka in en bild på sitt id och ta en selfie.
OpenAI kanske börjar testa funktionen inför erotikläget som skulle komma i december.
Det låter lite lätt osmakligt, erotik i form av ChatGPT.
Jag tror inte att ChatGPT kommer att bli en porrbot, utan mer att man ska kunna diskutera sex och erotik lite friare. Idag tillåter ChatGPT bara att man pratar om sex i ett mer kliniskt sammanhang, typ som med sin läkare.
X.ai har öppnat alla dammluckor på den erotiska fronten, så OpenAI får nog hitta på något för att hänga med.
Nu kan man ha en gruppchatt med riktiga människor där GPT är en av deltagarna.
När den funktionen kommer till min smarta högtalare blir jag nöjd. ![]()
OpenAI började i går utrullningen av gruppchattar i ChatGPT världen över och det innebär att flera personer kan samarbeta tillsammans i en och samma konversation. Gruppchattarna är helt separerade från privata konversationer och ens eget ChatGPT-minne delas aldrig med andra i en gruppchatt. Detta kan vara perfekt både i yrket om man jobbar på ett projekt tillsammans eller om man ska ut på en resa med ett gäng polare och vill hitta restauranger sevärdheter och mycket annat.

För att skapa en gruppchatt trycker man på personikonen längst upp till höger och sedan kan man dela länken med sina vänner eller kollegor och alla med länken kan bjuda in fler personer om så önskas. ChatGPT i gruppchattar ska vara tränad i nya sociala beteenden och ska själv kunna känna av när den ska svara på något eller vara tyst. Vill man vara säker på att få ett svar från ChatGPT så är det bara att nämna ChatGPT i ett meddelande. För att använda det krävs det ett registrerat gratis-konto Go Plus eller ett Pro-abonnemang.
Det där måste testas på jobbet ASAP.
Använt ChatGTP första gången på alvar idag och har bl.a frågat hur man kan locka fler unga att engagera sig vår släktförening. Hur man kan digitalisera släktmatrial och är väldigt imponerad av alla tips och förslag som jag fått. Har fått en hel del att prova nu.
Vad använder ni ChatGPT (eller andra AI assistenter också för den delen) till i vardagen? Är det främst ni som jobbar inom tech på ett eller annat sätt som använder det mest på jobbet, eller används det även inom andra yrken?
Personligen använder jag ChatGPT på jobbet varje dag, det kan vara allt från att skriva ihop en kvartalsrapport, ta fram budgetunderlag, ta fram ett Powershellscript, ett SQL script, eller för att rådfråga hur man gör specifika grejer i Azzure exempelvis. Använder det även väldigt mycket privat.
Mer eller mindre så har ChatGPT ersatt Google för mig när jag vill ta reda på någonting om någonting, använder det också för recept och liknande för att få inspiration. Även använder jag det som hälsotracker för att mata in träningsrelaterad data, progression på gymmet mm. Känns som att möjligheterna som man har med GPT är enorma. Hittar nya saker att använda det till varje dag.
Jobbmässigt är det endast till att diskutera sql mot DB2. När den väl förstått att jag jobbar mot DB2 så är den en fantastisk tillgång. Privat så är det allt möjligt jag frågar om, lite som en second opinion.
Vad är det?
Använder det en del på jobbet för att kontrollera vissa skript som vi skrivit och även fått hjälp med mycket felsökning i Jamf. Det går absolut inte att förlita sig på det som ChatGPT spottar ur sig men ofta hjälper det till för att ta sig vidare på egen hand.
IBMs databashanterare för mainframe. Den har som jag antar de flesta databashanterare sin ”dialekt” för SQL.
Använder ni fortfarande Mainframe alltså? Det gjorde jag för 10 år sen, trodde det var avvecklat sedan länge.
Jo så är det ju, ofta får man ställa en massa follow-up frågor till den. Men den brukar som sagt vara bra på att peka en i rätt riktning om man har en vag aning om hur svaret bör vara.
Det har jag hört i minst 25 år ![]()