Allt om bilar och bilkörning

Kört fram och tillbaka till Sigtuna ikväll. Nära jag var nära hemmet stannar jag hos en bekant för att hämta en sak och han bor på en liten smal gata så jag kör fram och tänker backa in på han garageuppfart. När jag lägger i backen ser jag absolut inget alls bakåt då kameran är helt oanvändbar pga av smuts. Samtidigt har det kommit ett par bilar som står på gatan och väntar på mig. Jag får helt enkelt gå ut och göra rent kameran för att kunna backa. Smutsig kamera, dålig bakåtsikt och mörker är ingen bra kombination. Här hade sensorer hjälpt till då jag hade vågat backa och chansat på att jag var hyfsat rätt positionerad för att backa in på garageinfarten.

Man saknar ju VW-emblemet att gömma backkameran bakom..

2 gillningar

Exakt. Det är ju en supersmart funktion som funkar riktigt bra i verkligheten.

Undrar hur man gjorde förr? Är det inga backspeglar på Tesla?

Som sagt finesser är ju bra men man tappar snart det som sitter i ryggmärgen.

3 gillningar

Fast det funkar inte alltid,
Fick hjälpa en att rengöra kameran då den bara åkte ut när backväxeln var i.
Svårt att göra det själv.

Saknar spolningen av kameran på Kodiaqen, men tycker sidokamerorna oftast räcker samt 3D-vyn. Men helt klart drygt, brukar ta för vana att göra rent när jag kommer hem :smiling_face:

Jo, men ska man backa 90 grader har man låg sikt åt sidan.

Måste vara ovanligt, aldrig hört om det som det tidigare. Men händer det är det ju en kul utmaning..:sweat_smile:

Samma här, spotta på fingret och gnida lite. Vips har man full funktionalitet..:sweat_smile: Dock svårt när att backa ingår i resan så att säga.

1 gillning

Intressant!
Har inte behövt göra det på de 7 år jag ägt bilen. Måste finnas något ”trick” :thinking:

Kanske ”hillholder” eller vad det nu heter kan lösa det🤔

Inte en aning,
Hjälpte till med det då bilen var ny för henne och hon visste inte ens att backkameran satt dolt under märket.
Hörde muttrande om att det syntes dåligt i backkameran och erbjöd hjälp

Sätt på tändningen och lägg i backen så kan du putsa av linsen.

Det fungerar att backa med 24m och speglar endast. Både höger och vänster 90 grader.

3 gillningar

Har man släp på bilen så ser man ju ändå inget :slightly_smiling_face:

Det sitter kamera på släpen idag.

Som fd. lastbilschaufför(extrajobb) finns det ett par reservationer man kan göra för den något förenklade beskrivningen. Den viktigaste är att om man kör en lastbil med släp med totallängden 24 m och ska backa i 90 grader finns det inte en enda lastbilschaufför som inte planerar den backningen ganska medvetet. Den vanligaste 90-gradersbackningen är nog in till en kajplats. När man då kör fram så tittar man aktivt i både det undermedvetna och det medvetna hur den backningen ska ske. Man skannar av platsen, men ser hinder och man vet då relativt exakt hur den backningen ska genomföras. De riktigt rutinerade och skickliga kan i princip backa in till kajplatsen med förbundna ögon efter den avskanningen.

Det är något helt annat om en 24 meterslångtradare kommer i mörkret, stannar utan att titta alls och sedan ska påbörja backningen. Den kommer såklart klara det, bl.a för att den har bra backspeglar och bra backljus(idag även kameror, men det var ju inte exemplet). Inget av det finns på de flesta moderna personbilar. Med skitiga backspelglar som dessutom är blöta av regn är man nästan helt blind även i dem.

Jag är ju annars av det skrot och korna att jag tycker tjatet om parkeringssensorer är ganska larvigt. Människan har parkerat bilar i nästan 100 år utan sensorer och det har gått mycket bra.

1 gillning

Som du skriver så får man planera. Men det gör man väl även om man ”bara” kör en personbil.

Jag klarade mig ett helt skift. Tio timmar. Med bara vänster backspegel och ingen backkamera. Nere i gamla gruvan i Kiruna. Där fick jag verkligen planera inför varje lass.

Min pappa… :rofl:

Det är synd att de inte har spolning på kameran men man kan ju inte få allt tydligen :face_with_hand_over_mouth:

1 gillning

Inte planerar jag för att backa inte. Man(är @BlackSmp informerad? :sunglasses: :grin:) kör in mot en bekant hus och när man är där inser man lite snabbt att det nog är bäst att backa in. Då man är så himla van att backkameran fungerar så är det ju inte så att man skannar av området som man gör om man kommer med en lastbil och vet att man ska in till en lastkaj. Man tänker, man fattar ett beslut, man stannar, läger i backen och inser då att man ser inte ett skit... :sweat_smile:

Hur hamnade jag här?

Det behöver aldrig finnas en anledning, sen gammalt. :joy::joy:

Man skriver ju lite eljest..:grin: